woensdag 31 augustus 2011

Vlinder in evenwicht

Een van de leukste dingen vind ik deze vlinder, die zich zelfs in evenwicht kan houden op een glaasje water!


Hij is ook heel gemakkelijk te maken van stevig karton en 2 magneetjes.

Werkbeschrijving:
Zoek een foto of plaatje van een vlinder. Vergroot hem tot ongeveer 20 cm uit en print hem. Belangrijk is daarbij wel dat de vlinder ongeveer hetzelfde model heeft als de vlinder die je op de foto ziet, omdat hij balanceert op zijn kopje. Een andere mogelijkheid, die ook heel leuk is, is een kleurplaat van een vlinder te zoeken en deze door je (klein)kinderen te laten kleuren. Plak de vlinder op (foto)karton en knip het geheel netjes uit. Plak aan de onderzijde van elk van de beide bovenste vleugeltipjes een klein plat magneetje en klaar is je evenwichtsvlinder!

Veel succes!

lieve groet,
Betsy


Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij een heel leuk vlindertje en zou het best eens willen proberen te maken.
    Maar ik snap volgens mij niet helemaal goed hoe het werkt. Wat is het nut van die magneetjes, werken die als gewichtjes?
    En je vertelt dat hij op zijn kopje steunt, hoe breed is dat kopje?
    Misschien kan je een foto laten zien van de achterkant?
    Ik hoop dat je nog wat extra uitleg kan geven...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die magneetjes (het mogen ook twee muntjes zijn) werken inderdaad als gewichtjes en houden de vlinder zo in balans. De breedte van het kopje maakt niet zoveel uit. Hij balanseert op een een klein puntje! Misschien kan iemand met meer natuurkundige kennis de werking van de vlinder nog beter uitleggen.
    Ik zal kijken of ik nog een ontwerpje kan maken met een uitgebreidere werkbeschrijving.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...