vrijdag 12 augustus 2011

Breirol deel 7: de Pauwensteek

Een klassieker bij de breipatrroontjes is wel de pauwensteek. Heel mooi om te gebruiken voor een sjaal of vestje, gebreid met mohair en wat dikkere naalden. Maar ook met katoen gebreid is het de moeite waard, kijk maar:
Pauwensteek

Afkortingen:
Kst. = kantsteek (brei in alle toeren de eerste Kst. Re. en haalde de laatste st. Kst. Av. af)
Av. = averecht
Re. = recht
O. = omslag
2 Re.s. = 2 steken recht samenbreien

Het patroon wordt gebreid over een veelvoud van 18 steken. Dit betekent dat er aan elk van de zijkanten 2 steken extra gebreid moeten worden.

De verdeling van de steken is dan als volgt:
1 Kst., 5 st. Gerstekorrel, 2 Re., 36 steken patroonsteek, 2 Re., 5 st. Gerstekorrel, 1 Kst.

Het patroon wordt als volgt gebreid (hier worden alleen de patroonsteken vermeld):
1e toer: [2 Re.s. (3x), *1 Re, 1 O.*, van * tot * nog 5 x herhalen (= 6x totaal), 2 Re.s. (3x)]; van [ tot ] nog 1x herhalen.
2e toer: alle st. Av.
3e toer: alle st. Re.
4e toer: alle st. Re.

Veel breiplezier!

Lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 

Pin It!

5 opmerkingen:

  1. Jaaaa, dit is een supermooi patroon. Ik kijk altijd of een patroon een beetje uitkomt met het aantal steken dat ik normaal gebruik voor breirol of blok.., soms moet je een beetje smokkelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die is een mooi patroon. Denk ook wel dat ik deze in mijn breirol gaat meepakken. Het zal even passen en meten worden want ik heb 42 steken voor het patroon, maar dat gaat vast wel lukken.

    dank je Dian voor dit mooie patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Betsy,

    Voor het breien van een omslagdoek voor een pasgeboren baby, had ik het pauwenpatroon nodig, wist het even niet meer, gelukkig heb je het duidelijk beschreven en kan ik er mee aan de slag.
    Bedankt
    Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Johanna,

    Fijn dat je hiermee de omslagdoek toch kunt maken. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Ik zou het heel leuk vinden als je er een foto van wilt sturen.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha
    Bij het patroon vd omslagdoek kwam ik aan het eind erachter dat ik een steek overhield moet het aantal dan niet oneven getal zijn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...