donderdag 4 augustus 2011

Genieten in de tuin

Na een periode van heel veel regen, was er de laatste dagen weer wat zon en warmte. Dat zag je gelijk terug in onze tuin: alles bloeide naar hartelust en de bramenoogst ging nu echt van start! Twee jaar geleden hebben wij een doornloze braam in de tuin gezet die bezit kon gaan nemen van onze schutting. Dat heeft hij (of zij?) met succes gedaan, want we hebben nu toch wel een mooie braamstruik. Er staan ook bomen achter hoor, verkijk je niet! :p


Vorig jaar heb ik van de bramen onder andere jam gemaakt en is een deel ingevroren, maar dit jaar wil ik er ook wel eens een taart ofzo van maken. In Parijs heb ik dit leuke boekje gekocht met allerlei recepten met fruit in verschillende soorten gebak, zoals zandkoekdeeg en 'echte' luchtige cake.



Ik wil daar zeker wat uit maken en de overvloed aan bramen geeft alvast de vulling! Afgelopen jaar was de oogst al groot, maar dit jaar wordt het nog veel groter. Op de foto zie je de bakjes die we na één keer oogsten gevuld hebben, en de struik is nog lang niet leeg...



Op de bovenstaande foto zie je ook een hartvormige braam. Betsy had hartvormige aardappels, die je hier kunt zien, en wij dus hartvormige bramen! Echt leuk, dat je dit soort dingen zomaar uit de natuur kunt halen. We hoeven er niets voor te doen!

Verder bloeit er nog van alles in onze tuin. Deze prachtige lathyrus wil ik jullie niet onthouden. De bloemen hebben prachtige kleurschakeringen en ruiken heel zacht zoet.



Betsy vertelde mij dat wanneer je de bloemen plukt en nog veel meer komen. Er staat dus al een klein bosje op tafel in de kamer! Af en toe waait er een vleugje zoete geur naar mij toe, heerlijk!

Binnenkort zal ik wel weer eens wat meer vertellen over de tuin, of hoe het is afgelopen met het gebak! Hoe staat het eigenlijk met jullie tuin: bloeit er nog heel wat of is alles verdroogd of juist overspoeld met water?

Groetjes,
Anne
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Anne, wat een heerlijke bramenoogst hebben jullie en wat grappig dat er zo'n mooie vergroeide braam tussen zat!
    Mijn bramen rijpen ook, maar er verschimmeld ook veel helaas, het is blijkbaar te nat geweest.
    Maar er zit nog heel veel aan, dus ik hoop toch nog wat te oogsten.
    En ja de regen was gisteren in Drenthe ook wel erg overvloedig, zodat mijn mooie paarse en witte Phloxen met hun neus op de grond liggen...
    Ik ben benieuwd naar je bakresultaten, succes er mee!
    En leuk dat je weer een gastblogje hebt geplaatst.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anne, Ik heb niet veel bijzonders aan tuin. Ik kan dan altijd met plezier maar toch ook een klein beetje jaloers naar foto's kijken van mooie tuinen. Misschien wanneer ik ga verhuizen, dan hoop ik op een beetje leuke achtertuin. waar ik dan lekker kan genieten van een rustig plekje in de zon met kleurig bloemen om je heen. Dat is wel mijn wens. maar ja..... Je bramen zien er heerlijk uit. lekker hoor.
    ze zijn ook zo lekker op de Yoghurt en toetjes.
    smullen maar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anne,
    Zou het aan onze groene vingers en liefde voor de natuur liggen dat wij allebei hartjes in onze tuin tegen komen? :)
    Die bramen zien er wel heel erg lekker uit. Ik hou me aanbevolen om de bramentaart uit te proberen...

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk is dat om eerst te tuinieren in je eigen tuin om vervolgens te mogen genieten van de tuin! Heerlijk ik doe het maar al te graag!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...