zondag 21 augustus 2011

Breirol deel 8 - de Bamboesteek

Alweer het 8e patroontje. Wat is het leuk om al die patroontjes uit te zoeken en te breien. Het uitschrijven van het patroon kost wel veel tijd, dus het duurt soms even voordat er weer een patroontje op de blog staat.
Vandaag een simpel patroontje, gemakkelijk te breien en je kunt het zelfs op twee manieren doen, omdat je de omslagen op verschillende manieren kunt doen. Ik vind het heel bijzonder dat er daardoor zoveel verschil in het patroontje ontstaat. Ik heb de verschillende manieren in dit gedeelte van de breirol gecombineerd, zodat je het verschil beter kunt zien.
Ik heb hier een close-up van de patroontjes. Als je op de foto klikt, wordt hij vergroot:

Voorkant van het patroon: onderaan de rechte omslag en boven de averechte omslag

Achterkant van de beide patroontjes
En hier nog een overzicht van de breirol met het patroontje.



Als je het patroontje ook wilt breien is hier de omschrijving.

Afkortingen:
Kst. = kantsteek (brei in alle toeren de eerste Kst. Re. en haalde de laatste st. Kst. Av. af)
Av. = averecht
Re. = recht
O (re). = rechte omslag: de draad zit aan de achterkant van het breiwerk. Haal de draad naar voren onder de naald door en sla de draad dan weer terug naar achteren. (Dit is de wijze die gebruikt wordt vóór een rechte steek)

O (av) = averechte omslag: breng de draad over de naald naar voren en dan onder de naald door weer naar achteren. De draad zit nu helemaal rond om de naald heen. (Dit lijkt op de manier die gebruikt wordt vóó'r een averechte steek, maar wordt precies andersom gemaakt). Het is belangrijk om de draad eerst over de naald te halen!

Het patroon wordt gebreid over een even aantal steken. Dit betekent dat het patroontje over 40 steken kan worden gebreid.

De verdeling van de steken is dan als volgt:
1 Kst., 5 st. Gerstekorrel, 40 steken patroonsteek, 5 st. Gerstekorrel, 1 Kst.

Het patroon wordt als volgt gebreid (hier worden alleen de patroonsteken vermeld):
Kies voor het patroon of je de rechte of de averechte omslag wilt gebruiken. Je kunt het na een aantal toeren ook afwisselen, zoals ik in mijn breirol heb gedaan. Ik ben begonnen met een stuk averechte omslag, daarna een breed stuk met rechte omslag en ben geëindigd met een stuk averechte omslag. In de beschrijving staat alleen de rechte omslag vermeld, maar waar rechte omslag staat, kan dit ook worden vervangen door averechte omslag.

1e toer: *1 O (re), 2 Re, haal de O over de 2 steken Re*, herhaal telkens van * tot *
2e en alle even toeren:. Av.
3e toer: alle st. Re.
4e toer: alle st. Re.
Herhaal deze vier toeren tot de gewenste lengte.

Update 4 december 2012:
Oei, een foutje ontdekt in de beschrijving. De juiste beschrijving is deze:



1e toer: *1 O (re), 2 Re, haal de O over de 2 steken Re*, herhaal telkens van * tot *
2e en alle even toeren: Av.
Herhaal deze twee toeren tot de gewenste lengte.


Ellen, hartelijk bedankt voor je reactie!

Veel breiplezier!

Lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 

Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Grappig, met de averechtse omslag lijkt het op een klein koffieboontje. Ook heel apart dus.
    De bamboesteek heb ik al eens eerder gebreid voor de deken en mijn moeder had een bijna soortgelijk steekje wat er erg op leek. zal toch eens navragen hoe ze die gedaan heeft. Je breirol ziet er leuk uit. leuk gecombibeerd ook


    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo Betsy,

    bedankt voor het patroon maar ik snap 'm effe niet

    je zegt 2e en alle even toeren av
    en even daarna toer 4 re

    is het nu recht of averecht??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ellen, je hebt gelijk. Ik heb het patroon inmiddels aangepast.
    Hartelijk dank voor je reactie!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...