woensdag 24 augustus 2011

Oude patronen in een nieuw jasje deel 4 - Babyslofjes

Uit het boekje De Nuttige Handwerken (1951) heb ik het volgende patroontje gekozen. Als je op de foto klikt, kun je hem vergroten:


Ik vond het originele patroon wat aan de grote kant en heb daarom de slofjes gebreid aan de hand van de potloodaantekeningen die bij het patroon vermeld stonden. En dit is dan het resultaat:


Ik vind ze zo lief en ze zijn ook nog eens heel simpel te breien. Als je het gebreide lapje ziet, zou je niet zeggen dat je er zo'n lief slofje van kunt maken.

Ik heb de slofjes gebreid van Bianca breigaren van Wibra, met naald 3,5 mm en heb ook nog even de werkbeschrijving van de slofjes uitgeschreven:

Zet 22 steken op en brei 18 naalden (= 9 ribbels) recht. Kant dan 8 steken losjes af en brei 6 naalden (= 3 ribbels) recht over de resterende 14 steken. Zet dan 8 nieuwe steken op. Probeer ook dat niet te strak te doen. Brei vervolgens weer over 22 steken, 18 naalden recht. Kant dan de steken losjes af en laat een lange draad zitten voor het in elkaar naaien van het slofje.
Brei het 2e slofje op dezelfde manier.

Hieronder kun je zien hoe het lapje er uitziet en hoe de slofjes in elkaar genaaid worden. Begin met het rimpelen van de lange kant tegenover de inham: dat wordt de voorkant. Naai dan de onderkant vast en tot slot de twee smalle kanten van de achternaad. De inham die je in het lapje ziet, is de opening aan de bovenkant.

Het basismodel voor het babyslofje

De voorvoet is ingerimpeld en vastgenaaid

De onderkant is ook vastgenaaid

Na het vastnaaien van de achternaad is het slofje klaar

Bij het originele patroon staat ook nog een bandje met een knoopje. Ik vond het zelf niet mooi, maar je zou het er nog bij kunnen maken. Voor dit kleine slofje moet je dan wel minder steken nemen dan in het originele patroontje staat vermeld.

Als versiering is er nog een vlindertje op de slofjes genaaid. Voor het patroon van het vlindertje verwijs ik naar deze blog. Naai de vlindertjes alleen vast met de onderste vleugeltjes.

Zoals altijd ben ik zeer benieuwd naar jullie creaties. Laat eens een foto zien!

Veel breiplezier!

lieve groet,
Betsy


Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?


Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 




Pin It!

5 opmerkingen:

  1. Hallo Dian,

    Via via op je blog gekomen. Mooie en handige patroontjes maak je zeg! Deze sokjes heel eenvoudig maar wat heb je ze mooi opgefleurd met vlinders....
    Groetjes van Crea Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een snoezige sokje heb je gemaakt.
    Wat leuk dat je van zo'n oud en simpel
    patroon zo iets leuks kan maken.
    Heel mooi garen heb je ook gebruikt en die vlindertjes geven de sokjes ook een heel origineel accentje.
    En ook een compliment voor de schitterende foto's bij deze blog, echt heel mooi en ook zeer duidelijk!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig garen is dit.. Ik ga je patroontje t.z.t. ook even proberen, ik heb al veel van dit soort sokjes gebreid en nog steeds niet het ideale patroon gevonden, dus wie weet..

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo.

    Ik was dus op zoek naar slofjes, ben ze al jaren aan het breien.
    Maar ik lees dus hier dat jij het doet op 2 pennen.
    Dat wil ik ook wel eens proberen.
    Is dit voor kindeen of voor volwassen.
    Ik wil ze namelijk voor mezelf eens breien.
    Zou je mijn dat willen vertellen aub?
    Groetjes Stien

    Ik zet hier een link neer van mijn log, als je wilt kan je daar antwoord geven.
    Al vast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Stien,
      Ik kan je link niet vinden, maar ik kan je hier wel antwoord geven: het patroon is voor baby's, maar kan natuurlijk ook aangepast worden voor volwassenen. Je moet dan meer steken opzetten of dikker garen gebruiken.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...