maandag 8 augustus 2011

Sokken met kabeltjes

Eindelijk weer een paar sokken om te laten zien:



De sokken zijn gebreid met een katoenen/wollen draad. Dat is heerlijk voor een wat frisse zomerdag (zoals we die deze zomer regelmatig hebben).

Ik heb gebreid over 64 steken voor maat 39/40 en ben begonnen met een klein boordje 2re,2av gebreid en daarna kleine kabeltjes volgens het patroon van de breirol. Zie deze blog.

Ik heb het patroon iets aangepast, als volgt:
1e toer: kabeltjes breien naar links over telkens 4 st, dan 4 st re. Deze 8 st steeds herhalen
2e toer: av.
3e toer: re.
4e toer: av
5e toer: kabeltjes breien naar rechts over 4 st, dan 4 st. re. Deze 8 st. steeds herhalen
6e toer: av
7e toer: re
8e toer: av
Deze 8 toeren telkens herhalen. Het verschil met het patroontje uit de breirol zit dus in de 2 toeren tricotsteek die je tussen de toeren met de kabeltjes breit.

Hier nog even een close-up van het patroon (klik op de foto om hem te vergroten):



Daarna volgt de versterkte hiel. (zie beschrijving op deze blog

De voet heb ik aan de onderkant gewoon tricotsteek gebreid en de bovenvoet 3re,1av. Daardoor sluit de sok mooi aan. Het is even wat meer werk, maar je hebt er dan wel meer plezier van.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

6 opmerkingen:

  1. Mooi sokje met de kabeltjes en leuke kleurtjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dit past inderdaad mooi bij het weinig zomerse weer dat we de laatste tijd hebben.
    Heel mooie kleurtjes en leuk die kleine kabeltjes, dat maakt het wel speciaal.En als natuurliefhebber vallen me natuurlijk ook weer de fraaie bloemetjes op die er prachtig bij kleuren. Hoe krijg je het steeds weer voor elkaar om dat zo mooi bij elkaar te zoeken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie reacties!
    @ Natuurkieker: mijn tuin is mijn inspiratiebron. Ik sta er steeds weer versteld van hoeveel verschillende bloemen er bloeien. Ik kan ook erg genieten van zo'n mooie bos bloemen op tafel. Het is ook een uitdaging om steeds weer passende bloemen te vinden, maar blijkbaar lukt dat goed :)!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een mooi paar sokken. Prachtig die zachte kleur. Zelf brei ik ook van alles maar heb nog nooit voor mijzelf een paar sokken gebreid. Als ik dan dit zo zie dan jeuken mijn handen.
    Elke dag kijk ik even of er weer wat nieuws staat, leuk al die handwerkvoorbeelden.
    Succes en erg fijn dat ik zo mee mag kijken.

    groet fan Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie sokken heb je gemaakt. Leuk patroontje ook voor in een breirol. Inderdaad een aparte hiel die je gebreid hebt. dat lijkt op een boordpatroontje. Zo heb ik dat nog nooit gezien. De kleurtjes zijn ook leuk. Nu met dit weer zou je ze zo aantrekken.

    grtjs Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...