dinsdag 16 augustus 2011

Gebreide pannenlap met gehaakt randje

Zo nu en dan komt er een gastblog van mijn dochter op mijn weblog, maar deze keer niet een creatie van mijn dochter, maar van mijn moeder!
Mijn moeder (1923) breit nog graag. Veelal truitjes die hun weg vinden naar kinderen in Roemenië. Onlangs ontdekte ze echter dat haar pannenlappen wel wat aan slijtage onderhevig waren en bedacht ze dat ze ook wel eens een paar pannenlappen kon gaan breien. Ze had nog wat bolletjes katoen liggen (de meeste bollen had ik al meegekregen ;)) en heeft toen deze pannenlappen gebreid:



Ik vind ze heel mooi geworden: vrolijk en fris door de kleurtjes.
Het gehaakte randje heb ik gemaakt voor mijn moeder, omdat het haar niet meer lukte om te haken. Ze mist de fijne motoriek die daarvoor nodig is als gevolg van een paar hersenbloedingen. Jammer dat ze dat niet meer kan, want ook zij heeft vroeger veel gehaakt en deed het ook graag. We hebben er daarom een co-productie van gemaakt en zijn allebei heel tevreden over het resultaat!

Als je deze pannenlappen= 8 blokjes ook wilt maken dan is hier het patroon:
Afkortingen:
Kst = kantsteek
Re = recht
Av = averecht

Zet 50 steken op.
1e toer: 1 Kst, *6 Re, 6 Av*, van * tot * nog 3x herhalen (= 8 blokjes), 1 Kst
2e, 4e en 6e toer: de steken breien zoals ze zich voordoen;
3e en 5e toer: zelfde als de 1e toer.
7e toer: 1 Kst. *6 Av, 6 Re*, van * tot * nog 3x herhalen (= 8 blokjes), 1 Kst,
8e, 10e en 12e toer: de steken breien zoals ze zich voordoen.
9e en 11e toer: zelfde als toer 7

Bovenstaande 12 toeren steeds herhalen en daarbij om de 6 toeren van kleur wisselen.

Hier is nog een close-up van het motiefje. Als je op de foto klikt, kun je hem vergroten.


Het gehaakte randje is hetzelfde als bij de sjaal in deze blog staat vermeld. Dat patroontje staat daar uitgeschreven.
Veel brei- en haakplezier!

lieve groet,
Betsy


Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?


Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 

Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Gehaakte pannenlappen ken ik wel, maar gebreide had ik nog nooit gezien. Misschien moet ik die ook eens proberen. De mijne zijn namelijk ook aardig aan de slijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt jong geleerd,oud gedaan.
    Leuk, nu zijn er dus al drie generaties te
    bewonderen op je weblog...
    Origineel om het te breien en een leuk patroontje.
    Mooie foto's trouwens ook weer er bij.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh..., dat je moeder dit nog kan op haar hoge leeftijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik ben ook heel erg trots op mijn moeder. Zeker als je weet dat ze alleen door volhardend oefenen haar hand weer kan gebruiken. Ze gebruikt nooit patronen, maar breit alles uit haar hoofd of experimenteert wat. In een van de eerste blogs kun je truitjes zien die ze heeft gebreid.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...