maandag 2 januari 2012

Sokken breien - basispatroon



Er worden me regelmatig vragen gesteld over het breien van sokken en daarom vandaag een makkelijk te breien basispatroon voor sokken.

Ik heb zelf het sokken breien als puber geleerd van mijn moeder en wel het patroon met de zgn. Hollandse hiel. Vraag me niet waarom hij zo heet, ik denk dat het van oudsher een veelgebruikt patroon is in Nederland.
Toen ik sokken leerde breien, gebruikte ik 4 lange breinaalden zonder knop: de steken werden verdeeld over 3 naalden en met de 4e naald werd rondgebreid. Tegenwoordig brei ik het liefst met (korte) bamboe sokkennaalden en wel met 5 naalden: de steken verdeeld over 4 naalden en met de 5e naald rondbreien.

Het hieronder beschreven patroon is een van mijn favorieten.

Sokkenpatroon voor maat 39/40
Materiaal: sokkenwol, geschikt voor pen 2,5  en  5 (sokken)breinaalden zonder knop.
De sok wordt gebreid in 2 verschillende boordpatronen, omdat dit een mooi aansluitende sok geeft. De sok wordt gebreid van boord tot teen.

Afkortingen:
Re = recht
Av = averecht

Een toer breien = 1 ronde breien (64 steken).
Een naald breien = 1/4 ronde breien (16 steken)

Gebruikte patronen:
Boordpatroon 1:
*2 Re, 2Av*, van * tot* herhalen

Boordpatroon 2:
*3 Re, 1 Av*, van * tot * herhalen

Opzetten:
Zet 64 steken op en wel eerst op 1 naald en verdeel ze daarna over 4 naalden = 4 x 16 steken.
Het opzetten gaat gemakkelijker op 1 naald dan telkens op een andere naald.

Breien:
Kijk voordat je begint met breien of alle steken recht op de naalden zitten en dat er geen draaiing in je werk zit. De steken zitten op 4 naalden en met de 5e naald brei je rond. De opzettoer wordt gesloten door de eerste steek van de eerste naald te breien (zie ook op de foto hieronder waar je de opzetdraad rechtsboven ziet op de 4e naald en linksboven de 1e naald):Je begint dus te breien met de steken op de naald linksboven:


Brei 4 cm Boordpatroon 1:


Let er bij het rondbreien op dat je de draad aan het begin van een naald goed aantrekt, zodat je geen gaten tussen de steken krijgt.

Ga dan verder in Boordpatroon 2. Brei tot een totale hoogte van 16 cm (of langer als je dit fijner vindt). Je kunt de boord even passen om te kijken hoe lang je hem wilt hebben.


De Hiel
Nu moet de hiel gebreid worden. Deze bestaat uit de Grote Hiel en de Kleine Hiel.
Je breit eerst de Grote Hiel, deze wordt gebreid over de helft van het aantal steken dat je op de naalden hebt staan. Zet nu de steken van de 4e naald bij de steken van de 1e naald op (= 32 steken).
Brei nu 28 naalden in tricotsteek over de 32 steken om de Grote Hiel te maken:


Op bovenstaande foto zie je de Grote Hiel (binnenzijde). In feite is het dus een lapje dat je heen en weer breit. De ribbels die je ziet, komen aan de binnenkant.

Daarna wordt de Kleine Hiel gebreid. Die is bedoeld om de hak beter in vorm te brengen. Je breit de Kleine hiel als volgt: begin aan de goede kant,  brei 16 steken recht (= de helft) en brei 2 steken recht samen, 1 recht. Keer het werk. Haal de gebreide steek af. Brei 2 steken averecht samen, 1 steek averecht. Keer het werk. Haal de gebreide steek af, brei recht tot je bij het punt waar je de vorige keer het werk hebt gekeerd (daar zit een gaatje), brei de steek voor en de steek na het gaatje recht samen, 1 steek recht, keer het werk enz. Brei tot alle steken zijn verwerkt en eindig met een naald recht.
De Kleine Hiel ziet er zo uit:


Nu moeten eerst aan de linker zijkant van de Grote Hiel 15 steken worden opgenomen.


Brei deze steken recht. Brei dan de steken die op de volgende 2 naalden staan (naald 2 en 3) in boordpatroon 2.Deze naalden vormen straks samen de bovenvoet.  Zet vervolgens 15 steken op aan de rechterzijkant van de Grote Hiel (= naald 4) en verdeel de steken van de Kleine Hiel over de 2 naalden van de ondervoet (naald 4 en 1).

Nu heb je nog teveel steken op de naalden van de ondervoet staan. Door die steken te minderen vorm je de Spie. Die worden als volgt geminderd: brei telkens in de 2e toer in de 1e naald de 2 voorlaatste steken samen en in de 4 naald de 2e en 3e steek. Brei de volgende toer zonder minderen. Herhaal deze 2 toeren tot je weer   16 steken op elke pen hebt staan (=totaal 64 steken).
Brei dan de voet verder: de bovenvoet in boordpatroon 2 en de ondervoet in tricotsteek tot een lengte van 20-21 cm.

Nu komt het laatste gedeelte, namelijk de Tenen.
Het meest gebruikelijk is om de bandteen te breien, maar een nadeel daarvan vind ik dat je vaak gaten tussen de steken krijgt aan het begin van de naalden bij de band. Daarom brei ik altijd een ronde teen. De minderingen worden hier gelijkmatig verdeeld over de steken uitgevoerd en zijn nauwelijks zichtbaar, zie de foto hieronder:

.
Je breit de Ronde Teen als volgt:
1e minderingstoer: *5 Re, 2 Re samen breien*. Herhaal telkens van * tot *. Brei dan 5 toeren zonder mindering.
2e minderingstoer: *4 Re, 2 Re samen breien*. Herhaal telkens van * tot *. Brei dan 4 toeren zonder mindering.
3e minderingstoer: * 3 Re, 2 Re samen breien*. Herhaal telkens van * tot *. Brei dan 3 toeren zonder mindering.
4e minderings toer: * 2 Re, 2 Re samen breien*. Herhaal telkens van * tot *. Brei dan 2 toeren zonder mindering.
5e minderings toer: *1 Re, 2 Re samen breien*. Herhaal telkens van * tot *. Brei dan 1 toer zonder mindering.
6e minderings toer: * 2 Re samen breien*. Herhaal telkens van * tot *.
Knip de werkdraad door waarbij je een draad laat zitten voor het afhechten. Haal de draad door de steken die nog op de naalden staan. Keer de sok om en trek de draad stevig aan. Werk de draad stevig af.
Je 1e sok is nu klaar! De 2e sok brei je op dezelfde manier.



Veel breiplezier!

Als je een fout in mijn patronen ontdekt, stel ik het zeer op prijs dat je dat aan mij doorgeeft, zodat ik het patroon kan aanpassen.

Heb je nog vragen over dit patroon, stel ze gerust. Bij Profiel kun je mijn e-mailadres vinden.

Meer over sokken breien vind je onder andere in deze blog over de versterkte hiel.

Mocht je sokken willen breien in een andere maat, dan kun je hier een maattabel vinden voor sokken die evenals dit basispatroon worden gebreid met breinaalden 2.5 mm.

lieve groet,
Betsy


Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!

Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!
Pin It!

95 opmerkingen:

  1. Wat heb je dit allemaal goed opgeschreven en de foto's zijn ook duidelijk. Voor mij wel althans want ik heb erg veel sokken gebreid. De teen ga ik nu ook doen zoals jij aangeeft; ik ben het eens met je opmerking over de gaatjes..
    Sokken breien heeft een impuls gekregen door alle mooie wolletjes die nu te koop zijn. Mijn schoonzoon, die melkveehouder is, draagt altijd mijn gebreide sokken en klaagt over koude voeten als hij bij 'nette' kleding wel eens gekochte aan heeft.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt me zo leuk om dat te kunnen en je zelfgebreide kousen te dragen, maar breien ligt me nog minder dan borduren....;-)
    ik ben toch het allerliefst met papier bezig.
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie uitleg van de sok! De allerbeste wensen voor 2012!
    groetjes uit Urk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een heel werk geweest om alles zo netjes op je blog te zetten..
    Mooi met foto's erbij.
    Ook nog een creatief gelukkig 2012 toegewenst

    Groetjes Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor jullie lieve reacties!
    Het is inderdaad een heel werk geweest om deze beschrijving te maken, maar het is ook heel leuk om te doen. Het lastigste is om het zo te beschrijven dat iedereen kan begrijpen wat je bedoelt. Daarom is het ook handig om er foto's bij te doen.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb grote bewondering voor mensen die sokken kunnen breien, het is mij nooit gelukt...
    Maar goed ieder zijn "vak" en je hebt er wel een heel fraaie blog van gemaakt.
    En ik moet zeggen ik zit deze reactie nu ook te maken met gebreide wollen sokken, die zitten toch het aller fijnst.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een werk om dit patroon uit te typen, super...ik ben helaas echt geen sokkenbreister. heb ze wel eens gemaakt maar het is niet echt mijn ding. ik heb altijd moeite met de 2e sok (hihi)

    je pakje is onderweg..maar is na 5 uur pas weggebracht. (ivm met het slechte weer heb ik gewacht op een droog moment) denk dat het donderdag wel aan zal komen.

    Lieve groetjes - petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goedenavond, even een reactie op je sokkenbreien wil beginnen met sokken breien lijkt me duidelijk omschreven nu nog doen. Lijkt me leuk om dit te proberen bedankt voor je duidelijk uitleg, wanneer ik mijn eerste paar klaar heb geef ik een seintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bep. Febr. 27,2012.
    Het is gelukt. Bedankt voor je uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het gelukt is!
      Op naar het volgende paar sokken :)

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  10. Hé... ik snap even die kleine hiel niet. Maar volgens mij kreeg je mijn mailtje niet... 'k Ga het nog es proberen, misschien lukt het me nu wel.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Betsy,
    Het schrijven moest opnieuw, netbeans de sok, had een heel stukje voor je geschreven en moest toen mijn account opgeven en weg was het. Voortaan maar eerst compieeren.
    Bedankt voor de mooie goede uitleg van de sok. Het probleem is, ik heb naald 6 met dikke wol en 30 steken opgezet, dan moet je ook maar 7 steken aan beide kanten ophalen, ben ik nu achter, dus ga nog even proberen als het lukt, en gelukkig sta jij achter mij, als het fout gaaa, en is de sok klaar dan krijg je het te zien.
    Hartelijk bedankt Betsy groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eindelijk een duidelijke uitleg gevonden: dank je.. Ik ga eerst mijn trui afbreien en dan wil ik dit project gaan starten: wol en naalden heb ik al.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook wil beginnen met sokken breien en al zoekende op internet kwam ik op jouw blog terecht. Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, ik ga er meteen mee aan de slag!
    (en als het lukt, dan komen de sokken vast op mijn blog te staan, ik zal er dan een link naar jouw blog bijzetten, okee?)

    groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marjan, Veel plezier met het sokken breien. Als je problemen tegenkomt met het breien dan stuur je me maar een mail en dan help ik je verder!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  14. Hey Betsy,
    ik kreeg van Willy jou blog door omdat je z'n goede uitleg geeft van het breien van sokken. Ik ben bezig sokken te breien maar heb problemen met de hiel. Ik hoop da tik met jou uitleg er uit kan komen en ik ben je nieuwe volger geworden.

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dinah,
      Welkom als nieuwe volger. Dat ga ik binnenkort nog even officieel doen met een bloemetje, zoals ik dat gewend ben met nieuwe volgers.
      Mocht je er toch nog niet goed uitkomen met de hiel, stuur me dan maar een mailtje, dan kijk ik of we er samen uit kunnen komen.

      lieve groet,
      Betsy
      Wolatelier DiAn

      Verwijderen
  15. Hallo Betsy,

    Ik las inderdaad je verstevigde hiel. Ik heb de smaak van sokken breien te pakken en produceer in ieder geval elke 14 dagen 1 paar sokken. Na vijf paar sokken had ik de jojo hiel in de gaten. Misschien een hele rare vraag maar je breid dat lapje van de grote hiel en dan ga je naar de kleine hiel. De kleine hiel brei je die over de resterende steken of aan dat lapje?
    Veel liefs en warme groet, Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Diana,
      De kleine hiel wordt gebreid over de steken van het kleine lapje en vormt eigenlijk het begin van de hak: hiermee ga je dus "de bocht om".

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  16. Beste Diana,

    Fijn dat je de eigengebreide sok weer in het zonnetje zet en zo duidelijk! Het helpt mij na jaren geen sokken te hebben gebreid weer door de kleine en grote hiel heen.
    Maar....waarom met 5 naalden?? Ik vind met 4 veel handiger, dus steken verdelen over 3 en met de 4e breien!

    Groet van Els

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel voor deze heldere uitleg! Ik probeerde mijn eerste sok te breien en liep vast, maar nu kan ik weer verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Betsy,

    Bij de beschrijving van de kleine hiel heb je naar mijn idee een regel vergeten: Na de eerste naald, waarbij je 2 steken hebt samen gebreid enz en dan gekeerd hebt , brei je naald 2 averecht en je schrijft: 2 steken averecht samen en dan 1 steek averecht breien en dan (nu komt het): het werk keren. Volgens mij moet je , net als in de 1e toer doorbreien tot het gat dat ontstaat , dan de 2 steken ervoor en erna samen breien + nog 1 stek en dan pas keren!
    Tenminste: zo heb ik het gedaan en ging het prima; de eerste keer, met jouw beschrijving ging het niet goed.
    Groet van Tim Boomstra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tim,
      Dank je wel voor je reactie. Ik heb het patroon nog even nagekeken, maar het klopt echt zoals het in mijn patroon beschreven staat. Ik heb een beschrijving gegeven van een zgn. scherpe hiel. Meestal zie je bij de hiel dat er een aantal steken in het midden gebreid worden tussen de minderingen. Bij mij sluiten de minderingen op elkaar aan zonder tussenliggende steken.
      Ik ben echter wel benieuwd naar jouw gebreide hak. Zou je me een foto willen sturen?

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  19. hoi Betsy,

    ik heb nog een vraagje:

    daar ik sokken brei met dikkere wol kan ik bij de grote hiel geen 28 naalden breien. Dan wordt de grote hiel te lang. Kun je mij vertellen hoeveel cm. de grote hiel is? Dan kan ik daar rekening mee houden.

    groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Janneke,
      De hiel is ongeveer 7 à 7,5 cm lang, voordat je met de kleine hiel begint.
      Succes!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. dankjewel Betsy voor je vlugge reactie. Fijn. Nog een vraagje. Als ik de steken opneem bij de grote hiel dan krijg ik daar hele grote gaten. Komt dat omdat ik de eerste steek bij het breien van de grote hiel afhaal en niet brei?
      Groetjes, Janneke.

      Verwijderen
    3. Hallo Janneke, het kan inderdaad dat je daardoor grote gaten krijgt, maar het kan ook liggen aan de manier van steken opnemen. Dat kan op verschillende manieren. Op de site van Garnstudio (Drops) kun je een video vinden hierover. Dit is de link: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=58
      Dit laat duidelijk zien hoe je de steken op moet nemen.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  20. na vele truien sjaals moffen mutsen tassen dekentjes wantjes nu eindelijk dan de moed om me te wagen aan sokken dankzij jouw blog. en zowaar nadat de boord erop zat kreeg van mijn zoontje van 6 al de compliment dat ik de "prachtigste" sok aan het breien ben :) dat tesamen geeft me de moed om door te gaan. heb zelf geen blog en ben ook niet zo van de foto's maar weet bij deze vast... mijn dank is groot en de sok tzt hopenlijk ook groot genoeg om aan te trekken ;)

    Nog een creatief, gezellig, gelukkig maar vooral gezond 2013 toegewenst

    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke reactie, Josephine! Ik ben blij dat mijn blog jou inspireert om sokken te gaan breien :)
      Als je vragen hebt over het patroon, mag je me altijd mailen. Je vindt mijn mailadres rechtsboven op de startpagina.
      Ik wens jou ook alle goeds toe voor 2013 en veel plezier met breien, haken en andere creatieve bezigheden!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  21. mooie blog, leuk dat je jouw 'kunsten' wil delen langs deze weg.
    Enkele jaren geleden was ik een tijd immobiel en dan leerde ik sokken breien. Nu geef ik er regelmatig cadeau als geboortegeschenk. Ik ken nog maar één soort hiel, maar ben wel geïnteresseerd in jouw versterkte hiel.

    nog veel brei pret,
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De versterkte hiel is echt een aanrader. Niet moeilijk om te breien en je sokken slijten veel minder snel.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  22. Toffe blog Betsy!
    Heb mijn moeder veel zien breien en ik ken een lichte basis.
    Helaas lukten sokken tot nu toe niet.
    Met jouw uitleg waag ik binnenkort een nieuwe poging, met nieuwe moed!
    Groetjes
    katia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment! Het gaat je zeker lukken hoor, dat sokken breien :). Succes en veel plezier met breien.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  23. ik zou graag willen weten hoeveel sreken ik op moet zetten voor dikkere wol en
    pennen nummer vier mijn mail is jdeij@kliksafe.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie deze sokkentabel:

      http://baltena.home.xs4all.nl/Telpatroon/sokken/sokkentabel.htm

      Groet
      Els

      Verwijderen
  24. help, heb je voor mij ook een beschrijving van kindersokken vanaf kleinst maat? ik heb vooral problemen met de hiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb wel een beschrijving voor kindersokken. Als je me je e-mailadres stuurt en even aangeeft om welke maat het gaat, kan ik je iets toesturen.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. Lieve Betsy,
      Ik deel mijn mailadres niet graag op het net.
      Ik hoop dat u mij begrijpt, het is niet persoonlijk.
      Heb je eventueel een link waar ik die kindersokken kan vinden.
      Bedankt voor de reactie.

      Verwijderen
  25. Beste Betsy,
    ook ik kwam al snuffelend op het net op je blog. Leuk!
    Nu heb ik al 10 paar sokken af en ben ik over gegaan naar de kniekousen... heb je daar nog tips voor? ik heb bij garnstudio maar twee voorbeelden gevonden. Kun je zo maar elk motiefje in je sok/kniekous gebruiken?
    Groet
    Cora

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Cora, ik moet je eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit kniekousen heb gebreid. Volgens mij kun je elk motiefje gebruiken wat je mooi vind, zolang je maar rekening houdt met de wijdte van de kuit. Een ajourpatroon heeft nog wel eens de neiging wat wijder te worden dan de bedoeling is. Dat zou je kunnen verhelpen door de boord iets strakker te breien.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  26. Hallo Betsy,

    Al breiende kwam ik het volgende tegen:
    Brei dan de voet verder: de bovenvoet in boordpatroon 2 en de ondervoet in tricotsteek tot een lengte van 20-21 cm.

    Vanaf welk punt meet je dat? Is dat vanaf begin hiel of vanaf begin bovenvoet? Ik hoor het graag!
    Hartelijke groet,
    Cath

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cath,
      De lengte is vanaf de hiel (anders krijg je wel een heel grote sok...). Het is dus de totale lengte van het voetgedeelte. Daarna wordt geminderd voor de tenen.
      Veel breiplezier!
      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  27. Ik brei ook graag en vooral sokken,ik brei ze op dezelfde manier die jij ook doet. Moest bij de pedicure zijn en we hadden het over sokken breien,(ze vond de sokken die ik aan had zo mooi) en
    ik heb voor haar een paar kindersokken voor haar kleinkinderen gebreid en nu belt ze vaak een bestelling door om sokken voor klanten van haar te breien. Nu kan ik van mijn hobby ook een beetje m'n beroep maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om zo voor anderen te kunnen breien! Sokken breien is ook heerlijk om te doen.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  28. Naar aanleiding van je opmerking bij mijn blog kom ik nu je sokkenpatroon bekijken. Daar kan ik vast wat aan hebben! Ik zal in een vervolgblogje over mijn sokken zeker een link plaatsen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat leuk dat je nu al even komt kijken! Een linkje is natuurlijk altijd leuk :)

      Verwijderen
  29. Hallo

    Ik ben ook met het patroon van deze sokken bezig, ik brei de teen altijd op een andere manier,
    Want ik brei de teen altijd om de tweede pen een mindering,en nu zitten er wel 5 pennen tussen
    Ik vroeg mij af wordt de teen dan niet te lang!!!!!

    Groetjes Dinie

















    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dinie: de minderingen worden verdeeld over de pen gemaakt, namelijk te beginnen om de 5 steken. Je mindert dus in 1 toer en daarna een paar toeren geen mindering. De teen wordt dan zeker niet te lang!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  30. Hallo Betsy,

    Ik heb de sokken af en weet nu wel dat de teen niet te lang wordt
    Heel erg bedankt voor dit patroon...en heeft u misschien ook een patroon voor kindersokken!!!!

    Groetjes Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Om welke maat gaat het? Dan zal ik eens voor je kijken of ik dat heb.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mijn kleinzoon heeft schoenmaat 29

    Groet Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dinie,
      Ik ga voor je op zoek!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. voor kindersokken staan de maken inhet boekje " Sokken breien doe je zo.

      Verwijderen
  33. Ik wacht geduldig af Betsy

    Groeten Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Betsy ik brei namelijk heel veel truien enz heb nog nooit kousen kunnen breien voor mijn man daar u beschrijving goed uitgelegd word ga ik mij begeven aan de kousen te proberen breien als het lukt laat ik u het weten
    groetjes mireille

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel plezier met het breien van de sokken!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  35. Hallo Betsy..

    Heeft u ook toevallig een breipatroon van sokken maat 44
    Wil ze breien op pendikte 2,5

    Groetjes Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jazeker, die heb ik ook!
    Ik zal proberen een blog voor de kindersokken te maken. Het patroon voor de "grote" sokken heb ik al klaar. Stuur me maar even een e-mail, dan stuur ik het je toe.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Betsy heel erg bedankt voor het patroon

    Groet Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. hallo betsy kun je mij ook vertellen hoe ik maat 37 maat 40 en maat 22 moet breien mvg linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal daar binnenkort een blog aan wijden.
      Houd mijn blog maar even in de gaten.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  39. Hey Betsy, Heb jij soms een patroon voor makkelijke wanten/handschoenen? Mvg.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik heb hier nog twee bolletjes wol liggen waar mijn vriendin wel sokken van wil breien ik vraag me alleen af of alle wol geschikt is voor sokken ?

    Filatura di crosa sympathie tweed

    samenstelling 30% wol 30% mohair 34% acryl 6% viscose

    mvrgr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het garen niet, maar gezien het hoge percentage wol en mohair is het garen niet erg slijtvast, maar wel lekker warm.
      Als je de sokken intensief gaat gebruiken, zou ik het niet doen, maar om lekker op de bank te zitten met de lekker warme sokken kan natuurlijk wel!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor de informatie ...

      Mvrgr. Gerd@

      Verwijderen
  41. Door de duidelijkheid van dit patroon, ben ik voor het eerst van mijn leven, begonnen met het breien van een sok. Na wat begin moeilijkheden met het aansluiten van het rondje op 4 pennen, ben ik nu gevorderd tot 10 cm. Vind het nog steeds leuk, ben benieuwd naar de grote en kleine hiel, maar het staat zo duidelijk beschreven in dit patroon, ik ga mijn best doen. Ingrid (66)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. De werkwijze hoe brei ik een sok begrijp ik, maar wat wil ik u vragen - ik wil de grote en kleine hiel, de zool en de teen van de kous breien met een woldraad en een fijne katoendraad; ik zal ze dus enerzijds de bovenkant in ribbel breien met 2 naalden en de voetzool in jersey met dubbele draad ; nadien zal ik de zijkant onder en boven moeten dicht mazen met een kleurdraad, dat ik die gebeurlijk kan doorknippen wanneer ik een nieuwe voetzool moet breien. Bij het breien van het proeflapje zie ik dat er minder steken op de voetzool zullen moeten staan, maar begin ik er dan ook al mee bij het begin van de hiel ; hoeveel steken moeten er dan geminderd worden in de hiel en de voetzool ???? Dank voor antwoord Thérèse (65J°

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Thérèse, Ik heb de sok nog nooit op deze manier gebreid en kan je helaas niet verder helpen. Wat je wel zou kunnen doen is een versterkte hiel breien. De beschrijving daarvan staat ook op mijn blog (15-6-2011). Dan hoef je alleen de voetzool na de hiel dubbel te breien.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  43. Hoi Betsy,

    Graag wil ik gaan leren sokken breien!
    Je hebt het heel goed beschreven zeg, maar ik heb een vraag, wat is een fijne en goede kwaliteit sokkengaren, en de bamboenaalden zijn kort die jij gebruikt, wat is daar de lengte van en zijn deze 2.5 mm?
    Graag hoor ik van je!

    Vriendelijke groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo Betsy,

    wat een duidelijke uitleg met foto's van het sokken breien. Het is me dan ook op deze manier prima gelukt en de pasvorm is uitstekend. Zo blij mee en er volgen zeker meer sokken op deze manier.
    En ik was begonnen met lange naalden, want die had ik, maar uiteindelijk toch ook over op korte naalden. Dat breit stukken fijner , je had helemaal gelijk.

    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat het sokken breien zo goed gelukt is. Sokken breien is zo leuk, Jij bent blij met de sokken en ik ben blij dat iemand plezier heeft van mijn patroon!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  45. Beste Betsy,
    Ben voor het eerst sokken aan het breien. Moet nu met de grote hiel beginnen. Je geeft aan dat de steken van de 4e nld bij op de 1 nld moeten en daarna tricotsteek breien. De draad hangt bij mij aan het eind van de 4e nld. Als ik de steken van de 4e nld bij de 1e opzet, heb ik de draad in het midden hangen. Dit kan niet kloppen. Hoe los ik dit op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, toch wel: je breit de steken van de 1e naald bij die van de 4e naald op, zodat je het dubbele aantal steken op de 4e naald hebt. Het is dus niet zo dat je de steken ongebreid laat. De hiel wordt gebreid over de helft van het aantal steken dat je voor de sok hebt opgezet.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. Ik begrijp dit toch niet helemaal. De draad hangt dan toch in het midden? Waar begin je dan met breien?

      Verwijderen
  46. Hallo Betsy, ik heb de sokken gebreid en ze zitten prima. heb alleen een vraag. Als ik dit patroon in tricot steek brei, met hetzelfde aantal steken, worden ze dan iets dunner?? en kan ik met dezelfde wol nld 2,5 / 3 hetzelfde aantal steken (64) aanhouden voor de tricotsteek?? groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Goedenavond,
    ik kom net uw site tegen. Ik heb besloten omdat ik wintertenen heb zelf mijn sokken te breien. De boord en het been zijn af ook de hielflap in mijn geval 24 steken en nu snap ik niet meer hoe ik verder moet/ Aangezien dit een mooie en duidelijke site is kan u mij misschien vertellen waar ik nu verder moet? Vriendelijke groet, Joanne Heuvelman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joanne, heb je de kleine hiel ook al gebreid? Zo ja, dan kun je nu de steken aan de eerste zijkant van de hielflap opnemen en breien, vervolgens de bovenvoet breien en dan de steken voor de andere zijkant van de hiel opnemen. Als je de kleine hiel nog niet hebt gebreid, moet je dat eerst doen.
      Kom je er nog niet uit, stuur me dan even een mailtje met een foto hoe jouw sok er nu uitziet. Dan kan ik je verder helpen.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  48. Hoi Betsy,

    Ik heb een vraagje over sokken breien.
    Als ik de steken bij de hiel opneem komt er een dik randje aan de binnenkant.
    Ik heb het geprobeerd met 1e steek afhalen, maar ook de 1e en laatste steek recht breien. Doe ik iets verkeerd? Want het lijkt mij niet lekker zitten zo'n rand aan de binnenkant.

    groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Het is me gelukt! Ik vind dit een schitterend patroon voor sokken. Het zullen vast en zeker niet de laatste sokken zijn die ik maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Beste Betsy,
    Voor het eerst heb ik een sok gebreid, en het is met dit patroon wel gelukt! Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu is sokken breien een peuleschil.
    Groetjes van een naamgenoot......Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Betsy,
      Fijn om te horen dat dit patroon je heeft geholpen om een sok te breien!
      Heel veel breiplezier met de volgende sokken.
      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  51. Super dank je wel. Ik denk dat ik het ook eens ga proberen. Alleen dan op een rondbrei naald. Heel erg bedankt.
    Mvg. Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  52. ik heb mijn eerste paar kousen klaar, mijn probleem is wanneer ik ze een tijdje aanheb dat de boord niet zo elastisch meer is en ze dan afvallen, hoe kan ik dit oplossen

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik vindt de voet zo ontzettend breed worden, daar past mijn lange smalle voet twee keer in. Wat doe ik nou eigenlijk niet goed? Groetjes, Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hallo Betsy, wat een duidelijk sokkenpatroon zeg! Ik heb het uitgeprint en ga deze zeker maken.
    Mijn vorige sok (de 1e) was te groot. Ik had 60 steken opgezet voor maat 39. Als ik een maat kleiner pak zijn dit ook 60 steken, dus dat maakt dan niet uit. Moet ik dan een kleinere naald nemen of nog een maat kleiner?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je garen gebruikt dat bedoeld was voor naald 2.5 mm? Dan zou ik je inderdaad adviseren om dunnere naalden te kiezen.
      Als het garen iets dikker is, dan kun je beter kiezen voor een maat kleiner,
      Veel succes!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. ik wil het patroon kopieren en nu komen al die reacties erbij 20 vellen . niet te stoppen. Baluh! kan dat niet anders? Gonny uit amersfoort

      Verwijderen
    3. go.goertz@planet.nl. graag een reactie

      Verwijderen
  55. Hallo. Brei jij op de korte naaldjes ook met de draad in je linkerhand?
    Ik vind zo averecht breien best lastig op de korte naaldjes.
    Hr.gr. Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Beste Betty, mag ik jouw ronde teen gebruiken voor de kerstKAL van de Facebook groep sokken breien?
    Natuurlijk zet ik jouw naam erbij😃
    Vriendelijke groet,
    Esther Wijnands

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat mag als je een link naar mijn blog er bij zet.
      Veel plezier met de kerstKAL!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  57. Hallo Betty..De eerste paar sokken had ik op de Huishoudschool gemaakt. Dat is dus jaren geleden.
    Hoe controleer ik mijn grofheid van breien of haken?

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Hallo Betsy,

    Ben bezig met m'n 2e paar sokken. Eerste paar met 5 naalden gemaakt en nu 2 sokken tegelijk op 2 rondbreinaalden.
    Nu heb ik net de spie gebreid en kom erachter dat ik de mindering steeds op de verkeerde plek heb gedaan: niet aan het begin en einde van de naald die geminderd wordt maar net voor en na de middelste 16 steken (snap je hem nog ;-)
    Nu net na het maken van de spie kom ik erachter en wil het eigenlijk niet uithalen. Ziet er alleen iets anders uit maar vraag me af of het van invloed is op de pasvorm. Kun je me hier iets over vertellen?

    Bedankt,
    Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hallo Betsy,

    Ik ben bezig met mijn 2e paar sokken. Het eerste paar heb ik met 5 naalden gebreid en ben nu met 2 rondbreinaalden bezig. Ik heb net de spie gebreid en kom er nu achter dat ik de mindering aan de verkeerde kant heb gedaan dus niet net voor en net na de bovenvoet maar (met 5 naalden niet in de eerste naald de 2 voorlaatste steken en in de 4e naald de 2e en 3e maar eigenlijk andersom). Dit ziet er nu dus anders uit. Ik wil het liever niet allemaal uithalen maar vraag me af of dit wel moet?
    Ziet het er alleen anders uit of is de pasvorm nu anders? Met andere woorden, mag ik blij worden en verder gaan met de voet of moet ik het toch allemaal uithalen?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...