donderdag 19 januari 2012

Bespaartip 10: Armbandje van lipjes van blikjes - Recycling

Ik vind het altijd leuk om te proberen om iets te maken van materiaal dat ik al in huis heb of met materiaal dat je kunt hergebruiken. Dat betekent dat ik ook veel spullen bewaar en verzamel onder het mom van: je weet maar nooit waar je het voor kunt gebruiken...

Ik heb collega's gevraagd om lipjes van blikjes voor mij te sparen en heb nu een mooi voorraadje. Daarmee kon ik aan de slag gaan om er wat creatiefs mee te doen. Ik heb eerst maar even een klein werkstukje gemaakt, namelijk een paar armbandjes:



Je hebt er helemaal niet veel materiaal voor nodig: per armbandje 1.50 meter lint (2 x 75 cm) en 14-20 lipjes.
Het zwart/paarse armbandje is gemaakt van fluweellint en doorzichtig lint en 14 lipjes:


Het blauw/aqua armbandje is gemaakt van 2 kleuren doorzichtig lint en 20 lipjes.


Het voordeel van de bandjes is dat ze heel licht zijn. Je voelt niet dat je een armbandje om hebt en het rinkelt ook niet om je arm. Daar heb ik zelf altijd een hekel aan. Het is ook heel soepel. De lintjes rekken een beetje, zodat je het geknoopt en al om je pols kunt schuiven: ook gemakkelijk! Let er wel op dat je eventuele scherpe randjes afvijlt of ombuigt met een tangetje.

Wil je ook zo'n armbandje maken? Dat kan. Kijk hieronder maar naar de foto's:


Benodigdheden: 14-20 lipjes, 2 stukken lint van elk 75 cm en 2 veiligheidsspelden


Doe aan elk van de linten een veiligheidsspeldje om de linten makkelijker door de gaatjes te rijgen. Pak een lipje met de goede kant naar boven en rijg de linten er van onder naar boven doorheen. Laat aan de rechterkant een stuk lint hangen van ongeveer 15-20 cm (dit is om later het bandje dicht te kunnen knopen).


Sla de lange einden van het lint naar rechts en leg een 2e lipje op het eerste lipje, zo dat er een gaatje verschijnt waardoor je het lint door beide lipjes kunt rijgen.
Zie ook deze foto:


Rijg nu het lint van boven naar onder door beide lipjes.


Ga steeds zo door: eerst van onder naar boven werken en dan van boven naar onder, tot het bandje de goede lengte heeft.

Veel knutselplezier!

lieve groet,
Betsy


Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!

Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!
Pin It!

20 opmerkingen:

  1. In het echt zien ze er nog mooier uit! Leuk idee en ook te doen voor de kleine knutselaars:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor een rolstoelenactie op school hebben we al eens duizenden lipjes verzameld, maar dat je er ook sieraden van kunt maken wist ik niet. Het ziet er ook nog erg leuk uit.
    Fijne dag,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie en illustratieve blog heb je gemaakt van deze armbandjes.
    Ik vind het een erg leuk idee en heel verrassend.
    Net als Anne heb ik ze in het echt gezien en ik moet zeggen dat ik er op slag verliefd op werd, echt heel leuk!
    Dus ik zou zeggen; allemaal lipjes sparen en maken zo'n armbandje, ook nog goed voor het milieu...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk Betsy, daar was ik nu niet opgekomen. En zoveel mogelijkheden door met lintjes te variëren. Ik hou ook niet van zware sieraden, dit lijkt me inderdaad lekker licht.
    Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Betsy,
    Vandaag aan mijn dochters de foto's van je armband laten zien. Ze waren er helemaal weg van, en gaan nu ook gelijk lipjes verzamelen. Alleen drinken wij nooit uit blikjes. Dat kleine engeltje hangt aan de lamp bij mij in de woonkamer, super leuk vonden zeker ook mij dochters en ze dachten allebij dat die wel bij hun op de kamer mocht hangen.....nou ik dacht het niet dit is dus van mij!
    Heel erg leuk om je ontmoet te hebben!
    Groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dochters nu ook aan het verzamelen zijn! Stuur je een foto als ze een armbandje hebben gemaakt? Leuk voor in de Eregalerij :)
      Ik heb nog wel een engeltje over voor je dochters. Had met maar gezegd, had je ze gelijk mee gekregen. Stuur me maar een mailtje met je adres, dan stuur ik ze nog even naar je op.
      Ik vond het ook erg leuk om iedereen te zien gisteren. Tijd te kort om uitgebreid met iedereen te kletsen, maar zo te lezen in de verslagen, komt er zeker een herhaling!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. Ik vind het goed dat je dit website opgericht hebt, mijn moeder vindt het leuke ideetjes. ik ben zelf nog een kind :D

      Verwijderen
    3. Het armbandje is ook te maken door kinderen (eventueel met hulp van je moeder).

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    4. ik heb een tas gehaakt van lipjes ,chic en heel mooi er zitten wel meer als 1700 lipjes in

      Verwijderen
  6. Bij MoreThanHip.nl verkopen ze al jaren precies die armbandjes. Ze worden gemaakt door kansarme vrouwen uit Guatemala. FairTrade én eco. Zo kunnen de vrouwen daar een beter bestaan opbouwen en heb je zelf een superleuke armband. Ook geweldig om cadeau te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima tip voor iemand die een snel, verantwoord en mooi cadeautje zoekt!
      Mijn bedoeling was om materiaal te hergebruiken. Er wordt in deze wereld veel te veel bruikbaar materiaal weggegooid.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  7. Ik ben al aan het sparen voor lipjes :).
    Een heel tof idee !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi misschien rare vraag maar weet jij of je die blik lipjes ook per 1000 kan bestellen ergens ? Zo ja hoor ik het graag wil een tasje makeen maat heb ik er zeker 2000 nodig .gr carla beets nikki135pu@hotmail.com is me emailadres . Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carla,
      Volgens mij kun je ze wel kopen. Zoek op internet maar eens naar Poptabs. Ik vind het zelf wel een uitdaging om ze te sparen. Als je al je vrienden en familie vraagt om ze voor je te bewaren heb je er al snel een heleboel!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  9. de armbandjes zijn heeeeel leuk en ik heb al veel lipjes ik heb alleen geen leuk lint waar kan ik dat kopen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een fournituren- of stoffenzaak hebben ze vaak een heleboel soorten lint. Ook in zaken als Pipoos verkopen ze lint en op de markt. Ook via internet is er van alles te vinden. Er zit vast wel iets van je gading tussen...

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  10. Lijkt me leuk die armband, en ben al aan het sparen, als het wat wordt ga ik een foto sturen!! thanx lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een foto zou heel leuk zijn!
    Succes met sparen van de bliklipjes. Met 20 lipjes kun je al een armband maken of zelfs met een paar minder...

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb van vriendinnetjes een keer een pakket gekregen om armbandjes en kettinkjes te maken van www.kralenhoekje.nl, maar dat het zo makkelijk ook kan! Kost je niets! Ga het zeker proberen, foto volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke blog Bets you go girl !!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...