vrijdag 27 januari 2012

Handwerk uit Vietnam - deel 3

In Vietnam vind je, evenals in andere Aziatische landen, veel zijden voorwerpen. Vaak is de zijde ook nog mooi versierd met borduurwerk. Van beide vind je in deze blog iets terug. Het zijn voorwerpen die dochter Anne heeft gekocht op haar reis door Vietnam.

Allereerst een prachtig borduurpakket, dat is gekocht in een winkel in Hanoi:






Er staan sierlijke kraanvogels en bloemen op. Ik vertelde in deze blog al dat op het geboortekaartje van Anne ook kraanvogels stonden. Anne vertelde me dat ze zich dat niet gerealiseerd had tot ze het blogje las: toen had ze inmiddels het pakket al gekocht!

Om het borduurwerk gemakkelijker te kunnen maken hebben ze in Vietnam bedacht dat het handig is om een soort raster op de stof te tekenen, waardoor je gemakkelijker de steken kunt uittellen. Het wordt met uitwasbare inkt op de stof aangebracht en er zit ook nog een soort meetlatje bij waarmee je de juiste hokjes kunt aftekenen: super handig!

Verder heeft Anne in Hoi An nog een zijden lamp gekocht die plat opvouwbaar is: makkelijk mee te nemen in de koffer :)



Er kan een lampje in bevestigd worden, maar het kan ook als sierobject opgehangen worden.
Hoi An staat bekend om zijn mooie zijden lampen. Ze zijn dan ook in alle vormen en maten te koop. Het is allemaal handwerk.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

9 opmerkingen:

  1. Wauw, die kraanvogels...erg mooi! Zal wel een aardige klus zijn om te borduren, maar is aan jou wel besteed.
    Ook de lamp is een prachtig staaltje handwerk!

    Tot morgen! (ik kijk er naar uit je te ontmoeten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O,prachtig die kraanvogels en slim die ruitjes.Tot morgen,gr.Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die lamp is werkelijk schitterend...! Ja, als je reist, dan kun je nog eens wat aparts meenemen...
    Dat is een handig hulpmiddeltje, een rastertje tekenen, maar je moet je borduurwerk achteraf wel wassen. Ik doe dat eigenlijk nooit, ben zo bang dat de kleuren door gaan lopen.
    Tot morgen hè..., de koffie en de taart staan klaar!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig borduur pakket en je bent maar vast begonnen. Wat leuk dat je dochter juist die vogels gekocht heeft zo passend bij haar. De lamp is ook heel mooi, maar daar hoef je niets meer aan te doen: alleen genieten van de oosterse schoonheid.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He, wat leuk; een borduurpakket van de Kraanvogels.
    Dat spreekt mij wel extra aan nu ik ze zelf de afgelopen maanden een paar keer van dichtbij heb mogen zien in Drenthe. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat van het borduurpakket.
    Een prachtige lamp hebben ze ook meegenomen, heel bijzonder.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi hoi, wat een mooie souvenirs hebben ze meegenomen. Ja de Aziatische landen staan idd bekend om hun schittterende borduurwerken en prachtige lampen. In Thailand (duh...komt ze weer hihi) kun je ook van die schattige kleine opvouwbare lampjes kopen...TE lief hihi. Maar nu....kan ik ze kopen en daar gebruiken, hier in Ned. zijn de gloeilampjes OF schrikbarend duur of heel moeilijk te krijgen...tenminste voor DIE lampen die ik gezien heb..jammer maar ja..nu gaat het dus wel haha.

    Ik ratel dus stop.

    Liefs van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige dingen heb je gehad uit Vietnam....
    Die kraanvogels zijn heel mooi en zo te zien handig om te borduren door die rasters, dat kennen wij volgens mij niet, of je moet het zelf erin rijgen met gekleurd draad...
    Prachtig patroon op de breirol ... Ik heb ook een breirol met een heleboel mooie steekjes.... het ligt opgevouwen, maar toch moet ik er steeds naar kijken.
    Daaaaag en warme groet Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Betsy,

    Wat een leuke babbel hadden we vandaag toen de dames aan de shop waren hihihihi.....dank je ...ik vond het SUPERgezellig ...

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...