donderdag 5 januari 2012

Handwerk uit Vietnam - deel 2

Dochter Anne en haar vriend Nhan zijn op hun reis door Vietnam voor mij op zoek naar Vietnamees handwerk. Ik heb al een blogje laten zien met een mooi schilderij (zie deze blog).
In deze blog wil ik het een en ander laten zien uit een museum:













Anne schrijft er zelf dit over:
De foto's zijn allemaal genomen in het museum voor etnische minderheden in Vietnam, en dat zijn er nogal wat.
Iedere groep heeft weer zijn eigen klederdracht, je ziet er wat voorbeelden van.
Verder heb ik nog wat foto's gemaakt van de spinnewielen en weefgetouwen. Ze gebruiken hier plantaardige materialen om draad van te maken. Ik heb niet gevraagd hoe ze hun draden verven, maar de kleuren zijn prachtig. Heel fel soms ook.
Er zit ook nog een foto bij, ik hoop dat het goed te zien is, met wat zilverwerk o.i.d. In ieder geval hebben ze hier ook zo'n soort ketting met allerlei naaigerei, net zoals we toen in het Fries museum gezien hebben. Vond dat wel bijzonder!

Wat ik zelf heel bijzonder vind, zijn de mooie kleuren. Er wordt veel rood gebruikt en er zijn mooie borduursels en weefsels. Ik had graag zelf in het museum willen rondkijken. Het lijkt me prachtig!

Anne en Nhan zijn nog steeds onderweg in Vietnam en je kunt hen volgen op hun blog.

Lieve groet,
Betsy
Pin It!

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te zien. Mooie klederdrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi, vind het heel leuk hun blog te volgen, zoveel komt me heerlijk *bekend* voor ook. Deze kledingstijl zie je ook best veel voorkomen in Thailand, vooral in de bergdorpen waar veel gevluchte Thai uit o.a. China en Tibet wonen. Karen, Hmong, Akha, Lisu etc. En hun kleding, over het algemeen idd heel kleurig. Mooi om te zien :)

    Groetjes van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat prachtig allemaal om te zien en de motieven zijn zo apart. Iedere cultuur is toch weer anders..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat interessant. Je ziet op de foto's hoe eenvoudig, maar doeltreffend geweven wordt. Wat een mooie kleuren worden daar gebruikt....
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In 1 woord:

    Prachtig!

    Zou er een volgende x een koffer extra mee kunnen? Of twee, gaan we samen mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige klederdrachten

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig allemaal! Leuk dat ze zoveel foto's maken! Idd schitterende kleuren! Knap dat ze dat allemaal zelf maken en kleuren! Wat staan wij daar soms ver vanaf! Hoewel ik als ik jouw blog zie met viltwerkstukken, dan denk ik dat jij behoorlijk weet hoe het moet! Groetjes, Tante Trijns

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige kleurrijke blog.
    Schitterende klederdrachten en wat een mooie heldere kleuren allemaal.
    Ik neem aan dat je zelf ook nog wel even met extra belangstelling naar de spinnewielen hebt gekeken.
    Ook de weblog van Anne en Nhan is trouwens zeer de moeite waard om te bezoeken, leuk om te volgen wat ze daar allemaal beleven.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...