donderdag 8 september 2011

Breirol deel 9: Vlindertjes/Strikjes

In de serie Vlinders mag een patroontje met vlindertjes natuurlijk ook niet ontbreken in de breirol. Ik ben de boeken even ingedoken en kwam een aantal mooie patronen tegen, maar die waren wel erg ingewikkeld en ik vind het toch leuker om patronen te plaatsen die ook door minder ervaren breisters gebreid kunnen worden. Het onderstaande patroon is niet moeilijk. Ook dit patroon kun je weer op 2 manieren breien. Ik geef van beide manieren een beschrijving.

Dit is de foto van het patroon in mijn breirol:


Je ziet dat de vlindertjes een soort "knoopje" hebben, net een kopje. De vleugeltjes trekken hierdoor iets naar boven toe. Let ook even op de mooie gladiool: dat is de bloem die mij aan de trouwdag van mijn ouders herinnert. Mijn ouders kregen op hun trouwdag in 1948 een enorme bos oranjerode gladiolen en dat was toen een heel bijzonder cadeau. Ze hebben later ook steeds weer een mooie bos gekregen. Mijn vader is in 2004 overleden maar ook nu nog neem ik voor mijn moeder gladiolen mee als ze in mijn tuin bloeien.

En dit is een foto van het vlinderpatroon uit een Burda breiboek:


Hierbij zijn de vleugeltjes recht en zie je een v-tje over de draden heen lopen.
Je kunt zelf kiezen wat je het leukste vindt om te breien.

Werkbeschrijving van het werkje in de breirol:

Afkortingen:
Kst. = kantsteek (brei in alle toeren de eerste Kst. Re. en haalde de laatste st. Kst. Av. af)
Av. = averecht
Re. = recht

Het patroon wordt gebreid over een veelvoud van 10 steken.even aantal steken. Dit betekent dat het patroontje over 40 steken kan worden gebreid.

De verdeling van de steken voor de breirol is dan als volgt:
1 Kst., 5 st. Gerstekorrel, 40 steken patroonsteek, 5 st. Gerstekorrel, 1 Kst.

Het patroon wordt als volgt gebreid (hier worden alleen de patroonsteken vermeld):

1e en 3e toer: alle st. Re.
2e en alle even toeren:  alle st. Av.
5e toer: *5 st. Re., draad voor het werk halen, 5 st. Av. afhalen (dus niet breien!), draad weer achter het werk*, van * tot * herhalen
7e en 9e toer: zelfde als toer 5
11e toer: *7 st. Re., zet de lussen met de rechternaald op de linkernaald en brei de lussen met de volgende steek Re., 2 st. Re.* van * tot * herhalen.
13e en 15e toer: zelfde als de 1e toer
17e toer: *draad voor het werk halen, 5 st. Av. afhalen (niet breien), 5 st. Re.* van * tot * herhalen.
19e en 21e toer: zelfde als de 17e toer
23e toer: 2 st. Re., zet de lussen met de rechternaald op de linkernaald en brei de lussen met de volgende steek Re., 7 st. Re.* van * tot * herhalen.
24e toer: Av.
Herhaal de toeren 1 t/m 24 tot de gewenste lengte.

Het patroon zoals te zien op de tweede foto:
Het verschil zit in het breien van de 11e en 23e toer:
Brei de toeren, zoals hiervoor is omschreven bij het patroontje van de breirol tot en met de 10e toer.
11e toer: *7 st. Re., de volgende steek met de rechternaald onder de 3 draden van de vorige toeren doorhalen, zodat de steek vóór de draden komt te liggen en de steek terugzetten op de linkernaald. Dan deze steek recht breien, 2 st. Re.* van * tot * herhalen.
de toeren 12 t/m 22 weer breien zoals bij het patroontje van de breirol.
23e toer:  2 st. Re.,de volgende steek met de rechternaald onder de 3 draden van de vorige toeren doorhalen, zodat de steek vóór de draden komt te liggen en de steek terugzetten op de linkernaald. Dan deze steek recht breien, 7 st. Re.* van * tot * herhalen.

Veel breiplezier!

Lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen? Als je vragen hebt over een patroon, dan kun je altijd contact met mij opnemen. 

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 

Pin It!

6 opmerkingen:

  1. Mooi patroontje, ik heb hem in de breideken zitten. Ik blijf het prachtig vinden.. elke keer een patroontje erbij. Volgende week ga ik ook weer aan de rol. ;-)
    IK loop een beetje achter met het plaatsen.
    Heb de breirol vakantie gegeven hih.

    Wat lief dat je je moeder een bosje gladiolen geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke vlindertjes heb ik zelf ook in een nog ander patroontje gebreid.Omdat ik wat dieren patroontjes verzamel in mijn breirol hoort een vlindertje er ook bij.groetjes Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor, maar hebje ook patroontjevan strikjes breien,mogen ook losse, dat ik ze daarna erop vast maak. Gr agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor, maar hebje ook patroontjevan strikjes breien,mogen ook losse, dat ik ze daarna erop vast maak. Gr agnes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas Agnes, Ik kan je niet aan een patroon van een strikje helpen. Maar misschien elders op het wereldwijde web?

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...