donderdag 17 januari 2013

Vriendschapsbandje Knopen met Elize en Welkom Nieuwe Volgers



Een heel leuk werkje is het maken van vriendschapsbandjes. Er zijn veel manieren om er een te maken:
Zelf vind ik de knoopster een heel handige manier om een mooi bandje te knopen:

De knoopster
In de Kerstvakantie was Elize (van de mooie kaartjes!) met haar ouders een dagje bij ons op bezoek. Zij is samen met Anne bezig geweest met het maken van een knoopster en is ook begonnen om een bandje te knopen. Elize had het nog nooit gedaan, maar ze had het snel onder de knie!
Anne en Elize hebben ook een paar foto's gemaakt van de knoopster en het knopen van het bandje.

Je kunt zelf heel eenvoudig een knoopster maken.
Je hebt hiervoor nodig:
- een stevig stuk karton;
- een passer of een potlood en een glas of theekopje en een klein muntje
- een schaar.

Teken met behulp van een passer of met potlood en het glas/theekopje een cirkel (ongeveer 10 cm doorsnede) op het karton. Knip deze cirkel uit. Teken nu met een klein muntje (eurocent bv.) precies in het midden van de cirkel een klein cirkeltje en knip die uit de grote cirkel. Je hebt nu dus een cirkel met een gat erin. Nu moeten er nog inkepingen gemaakt worden voor de draadjes. Verdeel de cirkel met potloodstrepen in taartpunten: eerst in vieren daarna in 8 delen en zet streepjes op de 8 punten en knip de cirkel op die punten ongeveer 1 cm in, zodat je de draadjes erin kunt vastklemmen (zie foto's 1 en 2). Elize heeft de inkepingen extra zichtbaar gemaakt door er met ballpoint driehoekjes om te tekenen (foto 2):

knoopster met duidelijke inkepingen
Werkwijze vriendschapsbandje knopen:
Neem 7 katoenen of wollen draden van minstens 1.50 m lang (liefst nog wat langer) en in allerlei verschillende kleuren en knoop ze samen:

De draden samengeknoopt
Steek de draden met de knoop van boven naar beneden door het gat in de knoopster. Laat ongeveer 10 cm onder de knoopster hangen en verdeel de 7 draden aan de bovenkant in de inkepingen. Er blijft 1 inkeping leeg.
Dan begin je te knopen. Neem de knoopster in je rechterhand, met je duim op de lege plaats. Tel dan met de klok mee 3 draden af. Pak de 3e draad en doe die in de lege inkeping. Draai de knoopster zodanig dat je duim op de lege plek zit en tel weer 3 draden af. Pak weer de 3e draad en doe hem in de lege inkeping.
Zo ga je steeds maar rond en dan ziet het er op een gegeven moment zo uit:

Het begin is er!
Het wordt al een echt  koordje
Knoop tot je een mooi bandje hebt. Haal de draden uit de inkepingen en knoop de uiteinden samen om het bandje af te werken.

Het is ook heel mooi om borduurzijde te gebruiken voor de bandjes, omdat dit garen mooi glanst.

Veel knutselplezier!

We kregen ook nog een mooie kaart van Elize als bedankje voor de gezellige dag:


Tot slot kan ik maar liefst 7 nieuwe volgers verwelkomen:

Antje
Lupineke - Lupineke
Margot -  Margot
Willy van Goudswaart
Atelier Nanaya - Atelier Nanaya
M(i)e - Moois van me
Lianne - Eigen Wijzz

Leuk dat jullie volger zijn geworden en heel veel plezier met het lezen en bekijken van de berichtjes. Ik hoop dat jullie hierdoor weer wat inspiratie opdoen en via een reactie laten weten wat jullie ervan vinden.

Voor jullie en alle andere trouwe volgers en bezoekers weer een mooie foto van Natuurkieker Coby:

Eend in winters landschap (foto: Natuurkieker)

Een van mijn volgers heeft een leuke give away. Ga maar eens kijken bij Hanneke van Ateljee de Kraal:




Pin It!

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke manier van knopen, dat ga ik ook eens een keer proberen!
    Jullie hebben weer een prachtige kaart met een schattig vogelmevrouwtje ontvangen, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vriendschapsbandjes heb ik nog nooit gemaakt, maar een mooi koordje leren maken is altijd handig natuurlijk.
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n circel hebben wij ook al eens gemaakt, maar dan van stevig plastic. Gaat echt goed zo een vriendschapsbandje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf heb ik het nooit gedaan. Maar ik blijf ze mooi vinden die vriendschapsbandjes.

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ik ook nog nooit gedaan. Wel een heel leuk idee meis! Dus wie weet waag ik me er binnenkort een aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elize heeft het bandje de volgende dag helemaal afgemaakt, hoorde ik. En wat heeft ze fotogenieke handen hè...!
    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een knalidee!! Ben al bezig op een biervitje!
    Daar ga ik woensdag een jongetje heel blij mee maken! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi bedankje van Elize.
    Dat lijkt me een leuk werkje voor mijn dochter. Dank je.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt een leuke creatieve blog....
    Gaat goed met je volgers zie ik!
    Mooi bedankje voor ons als lezers.

    hartelijks
    A n n e m i e k e

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk:)

    Maar zet er ook op hoe je moet afmaken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heb je het bericht niet helemaal gelezen: het staat er in: knoop tot je de gewenste lengte hebt en knoop dan de uiteinden van de draden aan elkaar....

      Verwijderen
  11. Naar aanleiding van je opmerking bij mijn blogje heb ik jouw blogje over de knoopster opgezocht. Leuk, ja, van een kartonnetje! Zo simpel kan het zijn! Een bierviltje zou ook al kunnen. En die houten uit de winkel vind ik gewoon al mooie voorwerpen op zich! Het is heel leuk bedacht én leuk om te doen!
    Hartelijke groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...