zaterdag 12 januari 2013

(Gehaakt) Bloemetje voor het weekend - deel 1

Bloemen: ik word daar altijd zo vrolijk van! Bijna elk weekend word ik door mijn lieve echtgenoot verrast met een boeket roosjes: 
Boeket rode rozen
wintertafereeltje
Zodra er weer bloemen in de tuin bloeien, pluk ik zelf weer een mooie verse bos bloemen. Ik sta er altijd versteld van hoeveel soorten er in mijn tuin bloeien en hoe snel je eigenlijk een mooie bos bloemen hebt. Wat een rijkdom!

Daarom wil ik jullie nu ook laten genieten van een bloemetje, door elk weekend een patroontje te plaatsen voor een zelf te haken, te breien of te naaien bloemetje.
Vandaag om te beginnen een heel eenvoudig patroontje:

Bloemetje voor het weekend (1)

Benodigdheden:
Diverse kleuren katoenen garen en een bijpassende haaknaald

Afkortingen:
L = losse/kettingsteek
Hv = halve vaste
V = vaste
Hst = half stokje
St = stokje

Werkwijze:
Haak 8 L en haak een Hv in de 1e L om een ring te vormen.
1e toer: 3 L (telt als 1 V), 1 V in de ring, *6 L, 3 V in de ring*, herhaal van * tot * nog 5 keer en eindig dan met 6 L en 1 Hv in de 3e L aan het begin van de toer om de toer te sluiten.
2e toer: *1 L, (1 V, 1 Hst, 7 St, 1 Hst, 1 V) in de lossenboog, 1 L, sla 1 V over, 1 Hv in de volgende V, *, herhaal van * tot * nog 5 keer en hecht dan af.

Maak op deze wijze verschillende bloemen. Je kunt ervoor kiezen om ze allemaal in het wit te haken of juist felle kleurtjes te gebruiken.
Je kunt ook variëren door niet 6 maar 5 blaadjes te haken (zie het lila bloemetje) of de bloemblaadjes te haken met 5 stokjes in plaats van 7 stokjes (zie het blauwe en het gele bloemetje).

Ik heb een grote rieten tas die ik wil gaan versieren met gehaakte bloemen:


Er zullen daarom nog veel verschillende bloemetjes voorbij komen!

Fijn weekend en een lieve groet,
Betsy


Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen? Als je vragen hebt over een patroon, dan kun je altijd contact met mij opnemen. 

Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!
Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!

Pin It!

16 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijk idee! Ik hou het in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt een gezellige tas, zo vol met bloemen. Bij mij in de tuin bloeiden tot gisteren nog een aantal rozen... Nu zijn ze bevroren. Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bof jij met je man :)! Nee, ik ben bang dat ik de bloemetjes zelf zal moeten kopen of haken, dat is iets waar mijn Manlief niet vaak aan denkt, hi hi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je dit doet, ik kom geregeld langs hoor voor die leuke patroontjes. Leuk dat je je tas er mee gaat versieren. Goed weekend, groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie bloemen zowel die van je man, als die van jou op de tas.
    Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha dat wordt een fleurig project, leuk!
    Benieuwd wat je allemaal voor mooie patroontjes gaat
    maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik haak bij je in en ga meehaken!
    altijd leuk om bloemetjespatroontjes te hebben.
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lief van je man!Elke week rozen! En die bloemetjes zijn erg lief!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi dat je ons laat meegenieten van de bloemenpracht.

    Groetjes Alje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk idee om patroontjes van bloemen te plaatsen, ga er vast een paar maken. Ik wandelde gisteren in de stad Kampen, in wat wij noemen "Het groene hart" zelfs nu in de winter is de natuur daar nog mooi. Ga deze week proberen hier wat foto's van te maken, om te plaatsen op mijn weblog. Groeten Wijtske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is een goed idee. zal een prachttas worden.

    groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. super leuke bloemetjes! ik sla ze op bij mijn verzamelingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. leuk zelfs ik kan ze maken en ik kan het nog maar net en ik ben 11



    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...