zaterdag 25 augustus 2012

Huh...? Het is toch nog lang geen Kerst?!

Detail Kerststal
Nee hoor, geen paniek :) Het duurt nog wel een aantal maanden voordat het Kerst is. Maar in een ver verleden, namelijk eind 2009 (zie deze blog van januari 2011) heb ik een kerststal gemaakt van wol en daarbij een mooie achter- en ondergrond. Alleen, daar moest nog wel een voering tegenaan genaaid worden en ja, dat bleef er steeds maar bij.....

In mijn vakantie heb ik toch maar eens de stoute schoenen aan getrokken en ben ijverig begonnen met het klusje:

Kerststal achtergrond en ondergrond

Kerststal voering
De ondergrond is met behulp van een viltnaald geprikt op ongebleekte katoen. Een heel werk, maar ontzettend leuk om te doen. De ster is versierd met gouddraad en in de lucht zijn nog wat gouden sterretjes genaaid. De voering is van hemelsblauw flanel.

De Kerststal zal rond Kerst een van de ramen sieren in de woonkamer en dan verlicht zijn met een streng kerstboomlampjes.
Ik ben er nog niet over uit hoe ik de achtergrond zal vastmaken. Ik zit zelf te denken aan een stok die op twee staanders ligt. Ook een mogelijkheid is om ringen in de hoeken te naaien en de achtergrond op het raamkozijn vast te maken met haken. Hebben jullie nog een creatief idee?

Nog even een detail van hoe het er met Kerst uit gaat zien:

de Herders met schapen

Nog even iets anders: heel hartelijk bedankt voor jullie leuke en lieve reacties op mijn vorige berichtje!
Het heeft mij weer doen beseffen dat ik handwerk omdat ik het zo leuk vind om te doen en dat het er niet om gaat dat iets heel snel af is. Ik heb er ook altijd veel plezier in om weer een nieuwe techniek te leren of een oude techniek te (her)ontdekken. Daarvan zal ik jullie de komende weken weer laten genieten!
En natuurlijk: als er iets af is dan laat ik jullie dat uiteraard zien :)

Voor nu een heel fijn weekend en een lieve groet voor jullie allemaal,

Betsy

Pin It!

11 opmerkingen:

  1. Wat grappig dat we juist allebei vandaag een "Kerstblogje" hebben, ik vind die van jou prachtig maar heb de techniek niet onder de knie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel verstandig dat je er nu mee bezig bent. Kun je er nog over nadenken hoe alles precies kan hangen....; als dit op het laatste moment moet heb je kans op stress en dat is beter van niet....
    Prachtig vilt werk!!! Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow, wat mooi!
    Ik vind wel dat haakjes in het kozijn een beetje rigoureus is.
    Kun je niet je voering groter maken en aan de bovenkant van het opstaande deel en eventueel aan de voorkant van het liggende deel, een stuk stof terugslaan en aan de zijkanten vastnaaien, zodat je er een stukje karton in kunt schuiven, zo nodig met daarop een uitklapbaar driehoekje (zoals op fotolijstjes)? Het klinkt vrij ingewikkeld geloof ik, maar ja, ik heb er beeld bij in mijn hoofd.Susses in ieder geval! Je bent zo creatief, dat je wel iets moois bedenkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi Betsy. Juist nu is het handig om zulke klusjes af te maken, tegen de Kerst is er vaak geen tijd meer voor, of moet je je teveel haasten.
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat schitterend gemaakt meis!
    Wow!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi geworden!
    fijn idee dat het af is, voor je het weet is het alweer kerst....
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, hij is toch echt heel erg mooi...
    Als hij in de vensterbank komt te staan, vind ik je eerste idee wel handig, met die staanders. Ben het wel met Angelique eens dat haakjes een beetje over de top is ;)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit maakt het hele kerstplaatje compleet. Het is heel mooi geworden. Leuk dat je het ook nog met lichtjes wilt afwerken.
    Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. haha het is bij mij het hele jaar een beetje kerst, ik kon er niet toe komen om de mooie kerstengel die je met de vilttechniek voor me gemaakt had in de kast te leggen. Die staat nog steeds mooi in de hal te pronken...
    De kerststal is prachtig en goed dat je er mee aan de slag bent gegaan om hem af te maken.
    Ik zou de staanders gebruiken, dan hou je het mooi mobiel en kun je de stal ook nog op een andere plaats zetten als je dat mooier lijkt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allereerst, dank je voor de tip over het vilt, dat wist ik niet!
    En wat is je 'kerststal' mooi..wow.. Dat wordt prachtig, straks met lichtjes er nog bij! Echt heel erg mooi!
    fijne week!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie kerststal. En wat je zal je dit jaar fier zijn dat hij helemaal af is.
    Iedereen heeft soms zo eens een bui van nu maak eens alles eens af... En dat zo deugd als er dingetjes die al lang in de kast liggen dan allemaal af zijn...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...