maandag 17 oktober 2011

Wat is het verschil tussen de Patentsteek en de Valse Patentsteek?

Met enige regelmaat komen er vragen binnen over de Patentsteek (ook wel Engelse boordsteek genoemd) en de Valse Patentsteek. Reden genoeg om hier een keer een blog aan te wijden. Ik heb de Valse Patentsteek gebruikt in mijn breirol (zie deze blog). Het is een heel gemakkelijke steek en lijkt veel op de Patentsteek. De Patentsteek is iets ingewikkelder om te breien, maar geeft een mooi effect. Het is zeker de moeite waard om hem eens uit te proberen.

afkortingen:
Re = recht
Av = averecht
Dst = dubbele steek: steek met de rechternaald in het midden van de steek onder de te breien steek en brei hierin een steek recht. De lus die in de vorige naald is gebreid, glijdt nu van de naald en er ontstaat een soort lange steek. Op de foto hieronder is dat heel duidelijk te zien: de v-tjes liggen als het ware iets naar boven.
nld = naald

De Patentsteek:


Deze wordt als volgt gebreid:

Zet een even aantal steken op
1e nld:  alle steken Re
2e nld: *1 st. Re, 1 dst* herhaal van * tot * en eindig met 2 st Re.

Vergelijk dit met de Valse Patentsteek (of valse Engelse boord):


Het patroon kun je hier vinden.

Je kunt nu zelf kiezen wat je het mooiste (of makkelijkste) patroontje vindt!

Update 16-11-2012: Voor meer patensteekpatronen kun je hier kijken.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

6 opmerkingen:

  1. Mijn moeder gebruikte vroeger de patentsteek altijd voor de boord van een trui. HOE VAAK ik die steek al niet gemaakt heb ook ...ppfff :) . Mooi en idd makkelijk te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Riet Brugmans van Berkel8 december 2013 om 10:58

    Beste Betsy
    Hartelijk dank voor de fijne en goede uitleg van deze patentsteek.
    Heb hem in mijn jonge jaren wel veel gebreid maar niet deze patentsteek dus zit hij ook niet goed in mijn geheugen.( 74 jaar ).
    Ben nu met vol enthousiasme een mooie sjaal aan het breien voor mijn oudste kleinkind Rick
    Betsy nogmaals hartelijk dank,als hij af is stuur ik je nog een fot.
    roetjes Riet Brugmans.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat ik je hier een plezier mee heb kunnen doen! Ik ben heel benieuwd naar de sjaal voor Rick.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een patroon voor een patentsteek in twee kleuren. Snapte er niets van tot ik hier las hoe je de draad om moet slaan. Deed dit dus steeds verkeerd. Alleen om patentsteek in 2 kleuren te breien moet je toch op een rondbreinaald breien. Kan iemand mij helpen hoe ik dan averechts de draad moet omslaan??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry, het was niet de bedoeling deze reactie te verwijderen. Ik wilde juist zeggen: zet hem op met de col! Het gaat je vast wel lukken :)
      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...