zaterdag 29 oktober 2011

Halloween - pompoentjes prikken

Op 31 oktober is het weer Halloween. Overgewaaid uit Amerika en steeds meer ook bekend in Europa. Er horen traditioneel de uitgeholde pompoenen bij die 's avonds verlicht voor de deuren staan.
Die uitgeholde pompoen laat ik maar voor wat hij is: ik hou  meer van wollen bolletjes!

Het is heel gemakkelijk en vooral ook leuk om wat pompoenen te prikken met de viltnaald.
Samen met dochter Anne is er weer een video gemaakt om te laten zien hoe het prikken in zijn werk gaat:



Gebruik voor de basis ongeverfde wol. Dat is veel goedkoper. Daarna een pluk oranje wol prikken tot je de witte ondergrond niet meer ziet. Als je bruine schapenwol als basis gebruikt zul je zien dat de oranje kleur donkerder uitkomt! Een pompoen kun je ook in andere kleuren maken: geel, groen of wit. Of maak hem gespikkeld. Je ziet mij op het filmpje met een groot stuk schuimplastic op schoot: dat werkt heel fijn, omdat het groot is en als een tafeltje gebruikt kan worden. Je kunt er ook grote werkstukken op maken. Het is ook heel dik, zodat je er nooit met de naald helemaal doorheen kunt prikken. De viltnaald breekt, als je hem op een harde ondergrond stoot, bv. op een tafel. Voor je benen is het ook wel prettig dat het schuimplastic wat dikker is.
Nog even een opmerking over het filmpje: ik prik in het echt niet zo snel hoor, dat is een beetje gemanipuleerd....!

Veel knutselplezier!

Ik zie uit naar foto's van de door jullie gemaakte pompoenen of andere herfstfrutsels. Ze krijgen in ieder geval een plaatsje in de eregalerij!

lieve groet,
Betsy
Pin It!

1 opmerking:

  1. Een mooi en illustratief filmpje hebben jullie weer gemaakt. Het is leuk om te zien hoe de pompoen zo langzaam zijn vorm krijgt.
    Je hebt je herfsttafel inmiddels wel goed gevuld denk ik met al je creaties...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...