dinsdag 3 mei 2011

Breirol deel 2: Tussenrandje en Blokjesmotief

Vandaag het tweede deel van mijn breirol.

Ik heb voor de tussenrand tussen de verschillende motiefjes van mijn breirol gekozen voor een smalle gaatjesrand. Omdat het motiefje bestaat uit 3 toeren, moet je eerst een toer Recht breien met aan weerszijden weer de kantsteek en de 5 steken gerstekorrel.


Afkortingen:
Kst. = kantsteek (brei in alle toeren de eerste Kst. Re. en haalde de laatste st. Kst. Av. af)
Av. = averecht
Re. = recht
O. = omslag
2 Re.s. = 2 steken recht samenbreien
st. = steek
GK = goede kant (voorzijde)
VK = verkeerde kant (achterzijde)


Tussenrand
1e toer: (VK) 1 Kst., 5 st. gerstekorrel, 40 st. Re. breien, 5 st. gerstekorrel, 1 Kst.
2e toer: 1 Kst. *1 O., 1 st. Re. afhalen, 1 st. Re. breien en de afgehaalde st. over de gebreide st. halen*, herhaal van * tot *, eindig met 5 st. gerstekorrel en 1 Kst.
3e toer: zelfde als de 1e toer.

Het Blokjesmotief is er weer één met een herinnering. Ik vroeg mijn moeder of ze nog gebreide kruikenzakken had. Die had ik graag willen laten zien. Ik heb goede herinneringen aan die heerlijke warme kruiken in mijn bed toen ik nog kind was. Daar zat dan zo'n mooi gebreide hoes omheen met een gehaakt koordje.  Helaas had ze geen kruikenzak meer bewaard. Ze vertelde wel dat ze meestal een blokjesmotief breide en daarom heb ik zo'n motiefje gebreid:



Het is niet hetzelfde motief als mijn moeder breide, maar ik vond hem wel leuk door die doorlopende lijn. Dat maakt het motief net even wat meer bijzonder.

Blokjesmotief:
Dit patroon wordt gebreid over een aantal steken deelbaar door 12 plus 1. Dat betekent dat ik aan de ene zijde van de gerstekorrelrand 1 steek heb toegevoegd en aan de andere zijde 2 steken.
De 2e en alle even toeren worden de steken gebreid zoals ze zich voordoen.
1e, 3e en 5e toer: 1 Kst., 6 st. gerstekorrel, *7 st. Re., 5 st. Av.*, tussen * en* herhalen en eindigen met 7 st. gerstekorrel en 1 Kst.
7e, 9e en 11e toer: 1 Kst. 6 st. gerstekorrel, 1 st. Re., *5 st. Av., 7 st. Re.*, tussen * en * herhalen, eindig met 7 st. gerstekorrel en 1 Kst.
De 12 toeren steeds herhalen. Ik heb 7 blokjes boven elkaar gebreid.

Hierna weer het tussenrandje breien, zoals hiervoor is beschreven.

Veel plezier met het breien.

Lieve groet,
Betsy

Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 
Pin It!

1 opmerking:

  1. Dat is een goed idee van die gaatjesrand tussen de verschillende motiefjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...