zaterdag 7 april 2012

Hoed vilten

In deze blog heb ik verteld over een project voor Felt United met gevilte hoeden.

Natuurkieker vond de hoed die ik gemaakt had erg mooi en wilde er ook wel een hebben. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de tijd en ruimte kon vinden om er aan te beginnen, maar nu is het dan toch gelukt.


Ze is er heel blij mee en de hoed bevalt haar prima!
Op haar eigen blog zal ze er ongetwijfeld ook nog het een en ander over vertellen.

Ik ben begonnen met het vilten van de hoed toen Anne bezig was met het spinnen van wol van het  Angorakonijn (zie deze blog)

Ik heb de basis van wit voorvilt gemaakt en heb daar eerst een laag zwarte merinowol overheen gelegd. Hierdoor wordt de kleur die je er overheen legt iets donkerder. Leg je er witte wol onder, dan wordt de kleur juist lichter.
Vervolgens nog twee lagen in verschillende kleuren groen: eerst een laag met lichte kleuren en toen een laag met donkergroen.
De kleuren lopen mooi door elkaar heen en vooral bij zonnig weer ziet de hoed er prachtig van kleur uit.
Op de foto lijkt de hoed grijs, maar in werkelijkheid is hij heel mooi gemeleerd groen: prima schutkleur in de natuur dus.

In eerste instantie was dit het resultaat:


De streng wol die je bij de hoed ziet is gemaakt van wol van een Angorakonijn.

Ik vond de hoed iets te groot en Natuurkieker vond de vorm niet zo mooi, daarom ik heb hem nog een keer nat gemaakt, zeep erbij en weer gevilt, tot hij het gewenste formaat had. Dit was nog een heel karwei, maar het leuke is dat je de vorm kunt veranderen zoals je zelf wilt: beetje smaller, beetje boller of juist platter.... Gelukkig was Natuurkieker er bij, zodat ze de hoed zelf tussendoor kon passen en vertellen hoe ze hem wilde hebben.

Voor het vilten van een hoed moet je wel even tijd uit trekken. Je moet vooral de tijd nemen om de wol goed uit te leggen, zodat er geen dunne plekken ontstaan in je werk. Ook kun je beter wat meer dunne laagjes leggen dan een paar dikke: dat geeft een beter viltresultaat.
Hieronder nog een aantal foto's van het viltproces:



Op bovenstaande foto's  kun je zien dat de binnenkant van de hoed wit is en de bovenkant gekleurd. Door het vilten is de witte laag een beetje door de gekleurde wol heen gevilt en krijg je een zachtere kleur (ook ondanks de zwarte laag die er tussen was gelegd). De randen heb ik op verzoek van Natuurkieker naar binnen geslagen en vastgenaaid en vervolgens nog weer stevig gevilt. Om de hoed goed in vorm en stevig te krijgen wordt hij in een rieten matje opgerold en vervolgens stevig bewerkt. Dit wordt ook wel vollen genoemd. Je kunt dit ook op een (ouderwets) wasbord doen, maar ik vind dit het beste werken. Met een handdoek er om heen glijdt het vilt niet weg en heb je beter grip. Ook wordt het teveel aan water opgenomen in de handdoek.


Het is belangrijk om zowel van boven naar beneden op te rollen (en andersom) als van links naar rechts (en andersom) want het werkstuk moet gelijkmatig krimpen (zowel horizontaal als vertikaal). Daarom moet je ook regelmatig controleren of de vorm goed wordt en eventueel wat bijsturen. Je kunt hier zien dat de bovenkant nu veel ronder is gemaakt dan hij eerst was (zie tweede foto)


Als je werkstuk naar wens is, moet je het nog heel goed uitspoelen, zodat alle zeepresten er uit zijn. Zeep tast namelijk de vezels van de wol aan als je het niet goed uitspoelt. Door het spoelen en wringen krimpt het vilt nog wel een beetje.
Als het werkstuk goed gespoeld is, moet het nog drogen. Het droogt op in de vorm die je er aan geeft: wil je een deuk in de hoed? Maak die er dan nu in en dan blijft hij er ook in als de hoed droog is. Zet je werkstuk in vorm op een handdoek. Het water loopt naar beneden en komt in de handdoek terecht. Je werkstuk niet op de verwarming zetten! Het vilt moet geleidelijk drogen.

Het is ontzettend leuk om te doen en bij het beschrijven van dit proces begint het alweer te kriebelen om iets te gaan maken. Wie weet kom ik dit weekend nog aan iets toe.


lieve groet,
Betsy
Pin It!

14 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat een werk, maar dan heb je ook wel iets prachtigs zeg! Leuk om zo het proces te zien! en het lammetje hieronder is lief! Ga eens neuzen als ik tijd heb ;-)
    Hele fijne Pasen!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een prachtig resultaat! Maar wat een werk zeg. Ik kan me wel voorstellen dat het een leuke klus is, omdat je de hoed onder je handen ziet vormen en het helemaal naar je zin kunt maken. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat Natuurkieker er heel erg blij mee is, zeker goed te gebruiken bij haar hobby!

    Fijne paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi, maar wat een werk.
    fijne pasen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geworden. Het staat haar leuk! Zal ook heerlijk warm zijn.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een klus, maar wel een mooi resultaat.
    roetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha leuke blog heb je gemaakt van mijn mooie hoed.
    Ik ben er inderdaad heel blij mee en doordat hij echt
    op maat is gemaakt zit hij perfect.
    Het is een heerlijke hoed als het kjoud is, maar ik heb gemerkt
    tijdens de eerste echte lentedagen, dat de hoed ook prima te dragen is als het warmer weer is en dat hij dan de warmte tegenhoud.
    Iedereen zal begrijpen dat ik de hoed dus heel veel gebruik!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat heb je mooi gedaan...Natuurkieker kan maar blij zijn met zo'n creatieve maakster(zus). De hoed past goed bij haar hobby...
    Dat het veel werk is weet ik van mijn dochter die ook vilten objecten maakt. Het komt nog al op je handen aan. MAM, dat is niks voor jou..... wist ze mij te vertellen en ik denk dat ze gelijk heeft. Droogvilten heb ik wel gedaan. Lekker prikken.
    Ik wens je hele goede Paasdagen en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is de natuurkieker een zus van jou? Nou die kan er wat van met die mooie foto's. Knap hoor zelf een hoed maken!
    Groetjes en goede en fijne pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, Natuurkieker is mijn tweelingzus!
      Ik zal haar de complimenten doorgeven :)

      Fijne Paasdagen nog,
      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  9. wat een geweldige hoed heb je gemaakt!
    maar wát een werk......
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goh, wat een werk Betsy maar het resultaat mag er wezen en je zus is er blij mee lees ik net!!Fijne Paas!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja geweldig je hoed! Mooi dat je de vorm later nog kan veranderen! Ik vind hem prachtig! groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je het in een rieten matje hebt gerold ga je het bewerken. Waar moet ik dan aan denken, wat bedoel je daar precies mee? Ik zou het ook graag een keer proberen namelijk. Vilten de binnenkanten niet aan elkaar? Erg leuk om te doen lijkt me.

    Groet Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...