dinsdag 7 februari 2012

Rondbreien met de valse patentsteek

Er komen nog al eens wat vragen over de (valse)  patentsteek binnen. Veel breisters gebruiken deze steek voor het breien van een lekkere sjaal, maar wat doe je als je zo'n lekkere ronde sjaal of col wilt breien?
Dan kun je namelijk het patroon zoals ik  heb beschreven niet gebruiken, omdat dat is geschreven om te breien in heen- en teruggaande toeren.

Maar geen nood, want daar hebben we al wat op gevonden.

Voor het heen en weer breien geldt deze werkbeschrijving:

Patroon valse patentsteek:
1e toer: *3 st. Re., 1 st. Av*, van * tot * steeds herh.
2e toer: *2 st. Re., 1 st. Av., 1 st. Re.*, van * tot * steeds herh.

Herhaal telkens deze 2 toeren.


Dat ziet er dan zo uit:


Valse patentsteek - heen en weer gebreid

Als je het patroontje wilt gebruiken voor een col die je met de rondbreinaald wilt breien, kun je de 1e naald breien zoals staat beschreven, dus:  *3 st. Re., 1 st. Av*, van * tot * steeds herh.  
en de 2e naald als volgt: 1 Av, 1 Re, 2 Av, enz. Op deze manier krijg je het patroontje zoals ik het heb gebreid.


Dit ziet er zo uit:


Valse patensteek - rondgebreid

Je zult zien dat er steeds een vertikale streep van v-tjes ontstaat met 3 averechte steken ertussen en dat voor en achterzijde hetzelfde worden!.
Het is wel handig om de eerste steek van de toer te merken met een stekenmarkeerder of een gekleurd draadje.


Nog even beide lapjes onder elkaar:


Valse patensteek - heen en weer en rond gebreid
Mochten er nog vragen over deze werkwijze zijn, stel ze gerust. 


lieve groet,
Betsy


Pin It!

6 opmerkingen:

  1. Goede uitleg! Ik denk dat ik hier wel wat mee kan...

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit Betsy en een duidelijke uitleg, daar kan je zo mee aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Zijn de valse patentsteek en de engelse patentsteek hetzelfde ?
    Is deze steek ook geschikt voor truien en vesten ?
    Of gaat deze op den duur uitzakken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De valse patentsteek en de engelse patentsteek zijn inderdaad hetzelfde! Deze steek wordt het meest gebruikt voor sjaals. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd voor een trui, maar ik denk zelf dat dat heel goed kan. Het is een soort boordsteek en meestal zakken dat soort steken niet uit.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je antwoord.
      Nu durf ik wel aan mijn lange vest in deze steek te beginnen.
      Heb met plezier je website gelezen.

      Verwijderen
  4. Dank je wel Betsy
    Ik wist niet dat je rond kon breien met een patentsteek
    Groetjes Maxima

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...