dinsdag 31 mei 2011

Oude patronen in een nieuw jasje deel 1 - de gehaakte sprei van tante Manna

Ik vertelde al eens dat ik vroeger veel heb gehaakt en ik niet alleen.
Een oudtante van mij haakte beddenpreien voor alle familieleden en kennissen. Ik heb haar niet anders gekend dan met bollen katoen en een haaknaald. Van haar heb ik ook een mooi patroon geleerd voor een sprei. Ik heb het destijds (begin jaren '70) gemaakt voor de (stapel)bedden van mijn tweelingzusje en mij in de kleuren groen en oranje. Dat vonden we destijds mooier dan die saaie witte dingen en het is nu als retro weer modern..... Mijn moeder heeft de spreien nog steeds in gebruik, maar nu als tweepersoonssprei op een logeerbed.
Ik vond bij mijn moeder nog een gordijntje me hetzelfde motief:

Gordijntje

Ik heb het patroon weer nagehaakt en voor mezelf uitgeschreven. Voor jullie plaats ik het hier nu op mijn blog, omdat ik het geweldig zou vinden als het patroon door wordt gegeven. Het staat voor zover ik weet niet in een patronenboek, dus het is echt authentiek en behoorlijk oud. Mijn tante werd geboren in 1897 en is overleden op 9 januari 1993 op 96-jarige leeftijd. Vooral van dit patroon zou ik het heel erg waarderen als jullie, indien je het gaat maken, een foto wilt sturen van je haakwerk. Alle foto's zullen in een galerij op mijn blog worden tentoongesteld als eerbetoon aan mijn lieve tante!

Ik noem het patroon "de sprei van tante Manna".
De sprei wordt in smalle banen gehaakt, die later weer aan elkaar worden gehaakt. Gebruik hiervoor katoen nummer 8 (Durable) en haaknaald nummer 2,5.

Afkortingen:
L = losse
St = stokje
V = vaste
Hv = halve vaste

Zet een ketting van 47 lossen op.
1e toer:
1 St in de 6e L vanaf de haaknaald, 6 L, sla 6 L over, 1 St in de volgende L, 2 L, sla 2 L over, 1 St in de volgende L, 2 L, sla 2 L over, 1 V in de vlg. L, 11 L, sla 11 L over, 1 V in de vlg. L, 2 L, sla 2 L over, 1 St in de vlg L, 2 L, sla 2 L over 1 St in de vlg L, 6 L, sla 6 L over, 1 St in de vlg. L, 2 L, sla 2 L over, 1 St in de laatste L.
2e toer:
6 l, 1 St in het 1e St (de lossen vormen zo een lusje aan de zijkant, dat bedoeld is om de stroken later aan elkaar te kunnen haken), 2 L, 2 L overslaan, 1 St in het vlg. St, 6 L, 6 L overslaan, 1 St in het vlg. St, 2 L, 2 L overslaan, 1 St in het vlg. St, 2 L, 2 L overslaan, 11 St om de lossenboog, 2 L, 2 L overslaan, 1 St op het vlg. St., 2 L, 2 L overslaan, 1 St op het vlg St, 6 L, 6 L overslaan, 1 St op het vlg St, 2 L, 2 L overslaan, 1 St in het vlg. St.
3e toer:
6 L, 1 St in het 1e St, 2 L, 2 L overslaan,  1 St op het vlg. St, 3 L, haak een V om de 3 6-lossenboogjes van de vorige toeren, 3 L,(nu heb je een soort vlindermotief), 1 St op het vlg. St., 2 L, 2 L overslaan, 1 St op het vlg. St, 4 L, sla 2 St over, 1 V op elk van de middelste 7 St, 4 L, sla 2 St over, 1 St op het vlg. St, 3 L, 1 V om de 3 lossenboogjes van de vorige toeren, 3 L, 1 St op het vlg. St, 2 L, sla 2 L over, 1 St op het laatste St.
4e toer:
6 L, 1 St op het 1e St, 2 L, sla 2 L over, 1 St op het vlg. St, 6 L, sla lossenboogjes over, 1 St in het vlg. St, 2 L, sla 2 L over, 1 St in het vlg. St, 6 L, sla 2 V over, 1 V op elk van de 3 middelste V, 6 L, sla 2 V over, 1 St in het vlg. St,
2 L, sla 2 L over, 1 St op het vlg. St., 6 L, sla de lossenboogjes over, 1 St op het vlg. St, 2 L, sla 2 L over, 1 St op het laatste L.
5e toer:
6 L, 1 St in het vlg. St, 2 L, sla 2 L over, 1 St in het vlg. St, 6 L, sla 6 L over, 1 St. in het vlg. St., 2 L, sla 2 L over, 1 St in het vlg. St, 2 L, 1 V in de 6-lossenboog, 11 L, 1 V in de vlg, lossenboog, 2 L, 1 St in het vlg. St, 2 L, 1 St in het vlg. St, 6 L, sla 6 L over, 1 St in het vlg. St, 2 L, sla 2 L over, 1 St in het laatste St.

Herhaal steeds de toeren 2 t/m 5 tot de gewenste lengte is bereikt en eindig daarbij met een 4e toer.

Afwerken:

De sprei wordt gehaakt in stroken, die tot slot aan elkaar gehaakt worden als volgt: hecht aan met een Hv in het 1e lusje van de 1e strook, 3 L, 1 Hv in het 1e lusje van de 2e strook, 3 L, 1 Hv in het 2e lusje van de 1e strook enz. steeds om en om de stroken vasthaken aan de lusjes. Hecht boven aan de draad af.
Wil je de sprei nog mooier maken, dan kun je ook nog aan de boven- en onderzijde een randje haken als volgt: hecht aan en haak *3 L, 1 Hv in de 3e L en 1 V om een steek van de laatste toer van de baan*, steeds herhalen van * tot *. (Zie op de foto het roze haakwerkje).

LET OP: kijk bij het aan elkaar haken van de banen goed of je de goede kant van je werk naar boven hebt en of de patronen allemaal in de zelfde richting lopen. Begin steeds met de onderste lus. Die zit altijd aan de rechterzijde van een strook.


De lusjes zijn hier goed te zien

Op de foto hieronder kun je in het roze werkje een gedeelte van de picotrand zien:

Ook in een kleurtje lijkt het patroon heel mooi.
Heel veel haakplezier!


Lieve groet,
Betsy




Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 

Pin It!

10 opmerkingen:

  1. Ha, een nostalgisch blogje.
    Deze sprei herken ik nog wel en het gordijntje komt me ook bekent voor:)
    Het zou inderdaad leuk zijn als anderen dit prachtige patroon zouden gebruiken en het resultaat hier laten zien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi patroon, ik ga er (nog niet) aan beginnen omdat ik nog te veel heb af te maken! Maar het ziet er prachtig uit!! Hoeveel garen zou je eigenlijk voor een lits-jumeau nodig hebben??
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga er aan beginnen vandaag. Ik heb van mijn oma een oud kamerscherm, dit patroon wil ik graag als bekleding ervan gebruiken. Als het lukt stuur ik een foto :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top voor het delen van het patroon! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. stieneke van es23 april 2012 om 21:03

    Hallo,
    Ik vind het ook een mooi patroon en wil het gaan proberen om te haken maar dan voor mijn poppenhuis maat 1:12 voor in mijn franse huis voor op het romantische bed.
    Als het lukt zal ik een foto maken en in sturen

    Stieneke van Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke uitdaging! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Veel succes met je werkstuk!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  6. Heel erg bedankt voor dit patroon. Helaas heb ik allang geen oma meer om mij een heerlijk ouderwets haakpatroon te geven. Dankzij u kan ik nu een heerlijk ouderwets gezellig sprei haken voor op bed nogmaals bedankt. Mvg Natascha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn lieve schoonmoeder haakte ook altijd spreien, in banen. Zij rolde dan het op en stak het vast met een veiligheidsspeld. Naderhand haakte zij de banen aan elkaar en haakte er ook nog " franjes" aan. D.w.z.:lossen tot de gewenste lengte van de franje en dan weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn om te lezen dat mensen blij gemaakt kunnen worden met dit patroon en dat er herinneringen aan dierbaren door naar boven komen. Ik vind het heel leuk dat dit patroon zo verspreid wordt!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo, ik ben je patroon aan het uit proberen en ik denk dat er een foutje zit in toer als ik dan lees vanaf de middelste 7 St, 4 L, sla 2 St over, 1 St op het vlg. St,# 3 L

    Moet er bij # 2 lossen, sla 2 lossen over 1 stokje in het volgende stokje, 3 lossen enz.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...