maandag 8 december 2014

Ideeën voor Kerst - deel 9 Gehaakte en andere zelfgemaakte kerstbomen


Zo lang ik me kan herinneren, hadden we in mijn ouderlijk huis met Kerst een kerstboom. Mijn vader nam die mee uit het bos waar hij werkte, achter op de fiets! Ik vond het altijd een feest als de boom er weer stond. Het rook heerlijk en dan al die mooie glimmende ballen en andere versieringen er in. Het mooist waren nog de echte kaarsjes in de mooie metalen houdertjes die in de boom werden gezet. Zoiets als op de foto hieronder:
Kaarsje in metalen cliphouder (bron: internet)
De kaarsjes brandden alleen met Kerst en met een grote emmer water met een steelpannetje ernaast, vanwege het brandgevaar. Het magische licht van al die kaarsjes vergeet ik nooit weer!
Nog steeds heb ik een boom, maar dan wel een die elk jaar (al bijna 25 jaar) overwintert op zolder in zijn bewaardoos en die elk jaar een aantal weken opgetuigd in de woonkamer mag staan. Ik heb wel wat met die groenblijvende bomen.... Daarom vandaag een aantal ideeën voor kerstbomen om te haken, te breien, te knutselen enz.

Gehaakte kerstboon (bron: Ilona's blog)
gehaakte kerstboom (Annemarie's Haakblog)
Vouw een dennenboom
papieren kerstboompjes (bron: Krokotak)
gehaakte kerstboompjes (bron:My place)

kerstboomkaarten (bron: loveandlollipops)



Dit is mijn favoriet, een heel klein, gebreid boompje:
Gewoon Opmerkelijke Pint Sized Pines In Een Cork Bos Gratis breipatroon
mini kerstboompjes (bron: simply notable)
Hebben jullie ook een kerstboom? Een echte of een nepper? En hoe hebben jullie hem versierd?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

11 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige inspiratie weer! Mijn boom ligt nog achter het schot, ik ben nog niet in de stemming, maar als ik genoeg van dit soort berichten lees, zal daar snel verandering in komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die van mij staat ook nog niet. Er komt steeds iets tussen....

      Verwijderen
  2. Leuke ideeën weer! Wij hebben elk jaar een echte boom in een thema wat we met het hele gezin verzinnen. Dit jaar is het thema ivm de kittens "onbreekbaar"....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om steeds weer een ander thema te kiezen. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met de kittens en de kerstboom zal gaan bij jullie.

      Verwijderen
  3. Mijn boompjes liggen ook nog op zolder. Komt vast wel deze week. Ik zet er één of twee, dat weet ik nog niet. In ieder geval één met allemaal engeltjes.
    O, wat leuk, die kleine gebreide boompjes!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, jee nee echte kaarsjes hadden wij thuis niet. Maar wel van die ouderwetse lichtjes waar je dan een van kon uitdraaien en dan gingen alle lichtjes uit. Wij maakten als kinderen daar een zoek spelletje van. Ik heb twee kamerconiferen in de erker en die heb ik versierd met kleine sterren en ballen. Ook heb ik een lantaarn met een kerststal. En nog andere versieringen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat ken ik ook nog met die lampjes. Echt nostalgie.
      De kamerconiferen als kerstboom gebruiken is ook een prima idee.

      Verwijderen
  5. Toen we net samenwoonden, hadden we een echte boom met echte kaarsjes en ook een emmer water eronder. Toen kwamen er katten in huis en werd de boom versierd met zelfgemaakte (ja toen was ik ook al creatief bezig) papieren ballen en elektrische lichtjes omdat er nogal eens in de boom geklommen werd (en die kiepte nogal eens om). Al die naalden vond ik niks en eigenlijk vond ik een boom in de natuur beter, dus er kwam een kunst boom in huis. Dít jaar wordt hij versierd met gebreide kerstballen e houten figuurtjes van Apple Tree. Misschien komen er nog gehaakte sneeuw sterren in maar misschien ook niet :-). Hoe wordt jouw boom versierd Betty?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat zal mooi worden met die gebreide ballen en houten figuren. Heb je Noorse patronen gebreid?
      Mijn boom moet nog van de zolder gehaald worden en wordt net als de jaren daarvoor wit, zilver en rood. Elk jaar komt er weer een nieuwe bal bij of wat zelfgemaakte versieringen. Ik vind het nog steeds mooi: beetje klassiek en een beetje van mezelf, zeg maar :)

      Verwijderen
  6. Haha, wat leuk! In onze Villa staan vier mini-boompjes dit jaar. Drie zijn heel mini, als kamerplant in rieten mandjes met wat mos. Eentje is wat groter en staat in een rieten mand op een hoektafeltje. Hierin zitten kleine matwitten balletjes, houten sterretjes, witte vogeltjes en natuurlijk lichtjes.. en echte boompjes natuurlijk ;)! Ik geniet er volop van!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, jouw boompjes staan dus al! Laat je nog foto's zien op je blog?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...