woensdag 3 oktober 2012

Breirol deel 13 - Een kepersteek

Ik heb weer een patroontje toegevoegd aan de breirol. Deze keer is het een zogenaamde kepersteek. Het patroon van een kepersteek vormt meestal een V-vorm en puntjes aan de onderzijde.Er zijn overigens meerdere soorten kepersteken.
In de breirol is dit niet helemaal goed te zien, maar als je een werkstuk maakt van alleen deze steek, dan zul je de mooie zigzagvorm ook in de boord zien.
Het patroon is heel geschikt voor bijvoorbeeld een babytruitje, maar ook voor een fijne sjaal:


de Kepersteek

Werkbeschrijving:

Het patroon wordt deze keer gebreid over 39 steken, met aan rechterzijde 1 kantsteek en 5 steken gerstekorrel en aan de linkerzijde 6 steken gerstekorrel en 1 kantsteek  (= 52 steken). Alleen de beschrijving van de 39 steken van de kepersteek worden hierna weergegeven!

Afkortingen:
kst = kantsteek
st = steek
re = recht
av = averecht
doh = dubbele overhaling: haal 1 st re af, brei de vlg. 2 st re samen en haal de afgehaalde st over de samengebreide st.
nld = naald

Het patroon wordt gebreid over een aantal steken deelbaar door 13.
1e en 3e nld: *brei 2 st uit 1 st (1 x op de voordraad en 1x op de achterdraad), 4 st re, 1 doh, 4 st re, brei 2 st uit 1 st, van * tot * herhalen
2e nld: brei alle st av
4e nld: brei alle st re.

Herhaal telkens deze vier naalden tot de gewenste lengte.


Veel breiplezier!


lieve groet,
Betsy
Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen? Als je vragen hebt over een patroon, dan kun je altijd contact met mij opnemen. 

Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!
Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!



Pin It!

6 opmerkingen:

  1. Hé, je hebt de breirol weer opgepakt! Leuk om te zien..., ik volg graag de mooie patroontjes van je.
    Maar we kunnen niet alles tegelijk hè...
    Je laat een leuk steekje zien, jammergenoeg komt het aantal steken niet goed uit voor m'n deken denk ik..

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik breid de kepersteek graag, want het geeft altijd een mooi effect. Mooi garen gebruik je. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interesting post, good work. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie heel veel patronen (op Internet) voor het maken van een breirol. Ik haak liever dan breien. Binnenkort wil ik starten met het maken van een haakrol, die worden veel minder vaak gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Betsy,
    Nog niet zo lang geleden ben ik een blog begonnen. Voor de poppen die ik maak, wil ik een patroontje van babysokjes van jou eens proberen: eerst breien en daarna laten vervilten. Ik weet niet of het gaat lukken (ik maak normaal gesproken zelf patroontjes want babyslofjes zijn te groot), maar als ze in de goede maat krimpen stuur ik je een berichtje! Wat heb je een leuke blog, je staat al bij mijn favorieten! Hartelijke groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Betsy,

    zoals je weet heb ik je vandaag een mailtje gestuurd. Ik heb alvast een stukje van deel 1 van de breirol gedaan, erg leuk om te doen. Zodra het de moeite is om het te laten zien, stuur ik je een foto.
    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...